زندگی نامه

پیامی امام مودودی به همه مسلمانان

پیامی امام مودودی به همه مسلمانان


مودودی در باره مهمترین وظیفه مسلمانان میگوید: «پیام من به همه مسلمانان این است که مسئولیت های خود را تشخیص داده و به آن عمل کنند. برادران و خواهران! تنها با اعتراف به اسلام و پذیرش خداوند و دین او بری الذمّه نخواهید شد. این امر، مسئولیت هایی را نیز متوجه شما کرده و بر شما واجب است که در انجام آنها کوشا باشید. در غیر این صورت هم در این دنیا و هم در آخرت مواخذه میشوید. این مسئولیت ها کدامند؟ این که شما به خداوند، فرشتگان او، کتابهای آسمانی ‌، پیامبران، و روز قیامت ایمان بیاورید. البته ایمان آوردن تنها این نیست که نماز بخوانید، روزه بگیرید، زکات بپردازید و حج انجام دهید. باید در ازدواج و در طلاق و ارث طبق مقررات اسلامی عمل کرده، بلکه علاوه بر این امور، بزرگترین مسئولیت شما به عنوان مسلمان این است که برای مردم گواه آن حقیقتی باشید که پذیرفته اید. قرآن از شما به عنوان ملت مسلمان خواسته بر بندگان خدا حجت را تمام کنید.


 


«وَ کَذَالِکَ جَعَلْنَاکُمْ اُمَّهً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً»


“شما را امتی که در وسط شاهراه قرار دارد، ساختیم، تا در برابر مردم گواه دین خدا باشید.»


 


آری، در این آیه گواه بودن در برابر حق در برابر مردم، از مهمترین هدفهای این امت است. اگر این هدف را تأمین نکردید، تمام عمر را هدر داده اید. آن را خدا بر شما واجب کرده است. می فرماید:


«یَا اَیُّهَا الَّذِینَ امَنُوا کُونُو قَوَّامِیْنَ لله شُهَدَاءَ بِالْقِسطِ»


“ای صاحبان ایمان، گواه راستی دین خدا باشید.”


این حکم محض نیست بلکه فرمان موکد است. زیرا می فرماید:


«وَمَنْ اَظْلَمُ مِمَّنْ کَتَمَ شَهَادَهً عِنْدَهُ مِنَ اللهِ»


“کیست ستمکار تر از آن کسی که شهادت خدا را پنهان کند.”


خداوند، سرانجام بجا نیاوردن این مسئولیت را چنین فرموده که قبل از شما یهود در مقام ادای این شهادت و رسالت بودند اما به خاطر کتمان حق و شهادت علیه آن و به تعبیری به خاطر شهادت برای باطل مورد لعن و نفرین قرار گرفتند. میفرماید:


«ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِلَّهُ وَالْمَسْکَنَهُ وَ بَاؤا بِغَضَبٍ مِنَ الله»


“مهر ذلت، بینوایی بر آنان زده شد و مورد خشم خداوند قرار گرفتند.”


منظور از این شهادت که مسئولیت آن به شما گذاشته شده این است که؛ آن دین حقی که برای شما آمده و واقعیتی که بر شما منکشف شده ‌، راه نجات و پیروزی انسانهاست. حقیقت و راستی آن را به مردم نشان دهید و حجت دین را بر مردم کامل کنید.


این اثبات به دو صورت ممکن است؛ یکی کلامی(زبانی) و دیگری عملی. کلامی یعنی با زبان و قلم حقیقتی را که به وسیله پیامبران به ما رسیده است، به صورت روشن و با استفاده از ابزار روز به مردم برسانیم. و آنچه را که خداوند برای راهنمایی انسان در عرصه های فکری، اخلاق، تمدن و معاملات، نظم و عدالت، تدبیر مملکت و در سایر ابعاد زندگی فرستاده است، به صورت روشن بیان کرده با دلایل و شواهد، حقانیت آن را به اثبات برسانیم و تفکر مخالف آن را نقد کرده و معایب آن را مطرح کنیم و این ممکن نیست مگر هنگامی که امت، از هر جهت برای هدایت خلق، نگران و کوشا باشد، همانگونه که پیامبران بودند. برای ادای این حق لازم است که کار هدایت خلق ، محور تمام تلاش اجتماعی و ملی ما قرار گیرد. همه توان فکری و فیزیکی خود را متوجه این امر کنیم. در تمام سرگرمیها و فعالیت ها باید این مقصد(هدایت خلق) را در نظر داشته باشیم و هرگونه حرکت و کوششی علیه آن را در نطفه خفه کنیم.


اثبات یا شهادت عملی یعنی نمود آن اصول حق در زندگی عملی است. بدین صورت مردم حقانیت دین را نه تنها در کلام بلکه به چشم خواهند دید. دنیا باید از منش مسلمانان به اهمیت ایمان پی ببرد و باور کند که این دین(اسلام) با رهنمود های سازنده خود، چه انسان های خوبی را میسازد و چه تمدن درخشانی را تقدیم بشر میکند. روی چه خطوط صحیح، علوم و فنون را رشد میدهد و چه محیط های اقتصادی منصفانه ای را بوجود می آورد. چگونه مردم به کمک و یاری همدیگر میشتابند و خوبیها را در دامان خود جای میدهند؟


حق این شهادت(شهادت عملی) وقتی ادا میشود که مسلمانان در زندگی فردی و اجتماعی تابلوی تمام نمایی از حقانیت و صداقت دین خود باشد. کارنامه هر یک مظهر حق باشد و خانه ها از حقانیت آن معطر باشند. مغازه ها، کارخانه ها و مراکز تجاری از چراغ حقیقت آن درخشان باشند. مدارس از آن منور باشند و ادب و مطبوعات، سند و شاهد زنده ای بر حقانیت آن باشند. استراتژی ملی و تلاش اجتماعی دلیل روشنی بر این صداقت باشد.


خلاصه اینکه هر جا و تحت هر شرایطی اگر با کسی روبرو شدیم، طرف از شیوه عملکرد ما به حقیقت دین اسلام پی ببرد. زندگی انسانها هم با توسل به این اصول اصلاح میشود. همه این اصول هم هنگامی محقق میشود که حکومتی بر آن مبنا تشکیل شود. چنین حکومتی با عدالت خود، با برنامه های اصلاحی اش، با حسن انتظام و امنیتش با سیره نیک دولتمردانش ‌، با استراتژی داخلی و سیاست خارجی خدا پسندانه اش، با جنگ شرافتمندانه و صلح عادلانه اش و با آسایش و رستگاری یی که برای مردمش ایجاد میکند،‌ ثابت میکند که پیروی از دینی که این حکومت بر آن مبتنی است، میتواند سعادت دنیوی و رستگاری آخرت را برای انسانها به وجود آورد. در این صورت امت اسلامی آن مسئولیتی را که بر دوش گرفته انجام داده و حجت را تمام کرده است و میتواند در روز قیامت در برابر پیامبر اکرم گواهی دهد که آنچه را او آورده، به دیگران ابلاغ کرده است و اگر کسی از این دین تبعیت نکرد، خود او مسئول است.


من هم پیامی را که پیامبر(ص) از سوی پروردگارش آورد، تکرار میکنم که:


«تَعَالَوا اِلَی کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنَا وَ بَینکُمْ اَلاَّ تَعْبُدُوا اِلاَّ الله وَ لَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ لَا یَتَّخِذَ بَعضُنَا بَعضاً اَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللهِ»


“بیایید به سوی آنچه که میان ما و شما مشترک است و اینکه غیر از خدا کسی را عبادت نکنیم و کسی را با وی شریک نگیریم.”


هیچکدام از ما غیر از خدا را کار ساز و مشکل گشا نداند. همه ما بنده یک خدا ،‌ پیرو یک پیامبر و معتقد به یک کتاب آسمانی هستیم و یک قبله را مرکز و مرجع خود میدانیم. بیایید همه ما و شما بر این نکته که، غیر خدا را بندگی نکنیم، بجز قانون وی دیگر از هیچ قانونی تبعیت ننماییم و غیر از حکم و فرمان او، حکم دیگران را بر زمین به اجرا در نیاوریم، وحدت نظر و وحدت عمل پیدا کنیم. _


 


و آخر دعوانا ان الحمد لله ربّ العالمین.


—————————————————–


منبع : زندگینامه سید ابوالاعلی مودودی


مولف : سعید اسعد گیلانی


مترجم : استاد نذیر احمد سلامی


انتشارات : نشر احسان ۱۳۸۰


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا