خبر های جدید

دو سال پس از عزل مرسی، عفو بین ‌الملل مصر را به سرکوب گسترده متهم می ‌کند

دو سال پس از عزل مرسی، عفو بین ‌الملل مصر را به سرکوب گسترده متهم می ‌کند

عفو بین‌الملل دو سال پس از سرنگونی دولت محمد مرسی به دست ارتش، مصر را به “سرکوب تمام عیار” و زندانی کردن فعالان جوان متهم کرد.  این دیده‌بان حقوق بشر مستقر در لندن امروز (سه شنبه) اعلام کرد، مقام‌های مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر به شدت تلاش می‌کنند تا هرگونه اعتراضی را که حکومت آنها را تهدید می‌کند، خاموش کنند.

عفو بین‌الملل در آستانه دومین سالروز عزل محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر و عضو ارشد اخوان المسلمین این کشور در سوم ژوئیه ۲۰۱۳ (روز جمعه آتی) گفت: بازداشت‌های گسترده جایگزین اعتراضات گسترده شده است. امروز فعالان جوان درگوشه زندان‌های منزوی می‌شوند و تمام شواهد حاکی از آن است که مصر سرکوب تمام عیاری را در پیش گرفته است.

در این بیانیه به نقل از حسیبه حاج صحرابی، از مدیران عفو بین الملل آمده است که سرکوب دولت مصر به بازداشت ۴۱ هزار تن، متهم و یا محکوم کردن فعالان به جرایم جنایی و یا صدور حکم حبس و اعدام و برگزاری دادگاه‌های غیرمنصفانه منجر شده است. وی افزود: مقام‌های مصری نشان داده‌اند که از هیچ اقدامی در راه سرکوب مخالفت‌هایی که حکومت آنها را تهدید می‌کند، فروگذاری نمی‌کنند.

به گفته عفو بین‌الملل در اواسط ۲۰۱۵ دست کم ۱۶۰ تن بازداشت شدند. عفو بین‌الملل می‌افزاید، این سرکوب در ابتدا با بازداشت مرسی و حامیان وی آغاز شد و سپس به سرکوب تمام طیف‌های سیاسی مصر گسترش یافت.

عفو بین‌الملل با انتقاد از متحدان غربی و اروپایی السیسی برای برقراری روابط با این رژیم گفت: به نظر می‌رسد که توقف نقض فاحش حقوق بشر در مصر در دستور کار نشست‌های متحدان با مصر بوده است. شرکای مصر برای رسیدن به توافقات تجاری و گسترش نفوذ اطلاعاتی و سیاسی و نیز فروش و انتقال تجهیزات نظارتی که نقض حقوق بشر را تسهیل می‌کند، دورویی به خرج داده‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه بیانیه خود افزود: مصر فعالان صلح طلب را زندانی می‌کند در حالی که جامعه بین‌الملل به آن بی‌توجه است. کشورها سکوت کرده‌اند، رهبران جهان سکوت کرده‌اند و حتی شورای حقوق بشر سازمان ملل اقدامی نمی‌کند.

این نهاد بین المللی همچنین ترور روز دوشنبه هشام برکات، دادستان مصر را در جریان بمب گذاری قاهره محکوم کرد و آن را “قتل عمد بزدلانه و نفرت انگیز” توصیف کرد و از مقام‌ها‌ خواست تا در واکنش به این قتل، دست به سرکوب بیشتر فعالان و اعتراضات صلح آمیز نزند.

در واکنش به بیانیه عفو بین‌الملل، سخنگوی وزارت خارجه مصر اتهاماتی مبنی بر هدف گرفتن فعالان جوان در جریان سرکوب مخالفان را رد کرد. السیسی که در دوران ریاست جمهوری مرسی، ریاست ارتش را برعهده داشت، سه روز پس از اعتراضات گسترده خیابانی در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳، مرسی را عزل کرد.

سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت: اتهامات عفو بین‌الملل قابل قبول نیست. هدف “انقلاب ۳۰ ژوئن” قدرتمند کردن جوانان و ایجاد دموکراسی نوین بود.

http://shafaqna.com/persian/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا