خبر های جدید

سرکوب آزادی‌های مردم مصر به شیوه السیسی

سرکوب آزادی‌های مردم مصر به شیوه السیسی

یک رسانه آمریکایی نوشت که نظام مصر به دلیل هراس از آغاز یک انتفاضه دیگر همزمان با فرارسیدن سالروز انقلاب این کشور در حال سرکوب آزادی ها به شیوه های مختلف است. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به سرکوب آزادی های شهروندان مصری همچنان ادامه می دهد و این بار این سرکوب از طریق فیلتر کردن فیس بوک صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه، مصر در ژانویه سال ۲۰۱۱ شاهد موجی از اعتراضات علیه رژیم استبدادی آن زمان بود و جوانان مصری هم اکنون به دلیل سیاستهای سرکوبگرانه و استبداد نظام در فیس بوک و شبکه های اجتماعی دیگر فعالیت می کنند.

حدود ۵ سال قبل  ۴.۷ میلیون  مصری عضو فیس بوک بودند اما هم اکنون حدود ۲۶ میلیون مصری یعنی ۳۰ درصد از جمعیت کل این کشور عضو فیسبوک هستند.

فعالان مصری می گویند که مقامات مصری علاوه بر فیلتر کردن فیسبوک بازداشت فعالان را آغاز کرده اند، زیرا نظام السیسی از یک انتفاضه مردمی دیگر در پنجمین سالروز انقلاب این کشور که منجر به سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور سابق شد هراس دارد.

در حالی که کمتر از یک‌ماه به فرارسیدن سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه مصر باقی نمانده است، نیروهای امنیتی این کشور در چند روز گذشته تعدادی از معارضان از جمله رهبران جنبش‌های سیاسی را به دلیل فراخوان برای تظاهرات در این روز دستگیر کردند.

پنجمین سالروز سرنگونی حسنی مبارک در حالی فرا می‌رسد که نظام مصر با بحران‌های پی در پی مربوط به سد النهضه، شکست امنیتی، عدم توانایی در مختومه کردن پرونده سینا، خشم مردم و دیگر مشکلات مواجه است، لذا السیسی برای ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان مصری با هدف بازداشتن آنها از آمدن به خیابانها در سالروز پیروزی انقلاب ۲۵ ژانویه، به دستگاههای امنیتی متوسل شده است.

السیسی دست دستگاه‌های امنیتی به ‌ویژه دستگاه امنیت ملی برای دستگیری گسترده معارضان در تعدادی از استانها به ویژه جوانانی که قادر به جمع کردن مردم و رهبری تظاهرات هستند باز گذاشته است. گروه‌های مخالف از جمله اخوان المسلمین و خانواده های زندانیان و فعالان مصری خواستار برگزاری تظاهرات در روز ۲۵ ژانویه سالروز سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع این کشور شده اند.

از زمان عزل مرسی از قدرت در سال ۲۰۱۳ میلادی، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم ۱۴۰۰ تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از ۱۵ هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند. تاکنون صدها نفر از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا