اندیشه

  • فلسفه دین نورسی

    فصل الخطاب تفاوت بین فلسفه ی بشری و حکمت قرآنی از دیدگاه حکیم بدیع الزمان نورسی

    فصل الخطاب تفاوت بین فلسفه ی بشری و حکمت قرآنی از دیدگاه حکیم بدیع الزمان نورسی نویسنده: طاها عبد الرحمان / ترجمه: نرگس خسروی سوادجانی  در آغاز این گفتار اصطلاح هایی مبنایی می سازیم. از اینجا به بعدو واژه ی فلسفه را برای معرفتی به کار می بریم که آدمی خود آن را بنا نهاده است. از این رو اصطلاح «فلسفه ی بشری» را به کار می بریم و نه «فلسفه ی قرآنی» را واژه ی حکمت را نیز برای…

    ادامه »»»
  • علوم انسانی

    ابن‌تیمیه و علوم انسانی غیرمسلمین

    ابن‌تیمیه و علوم انسانی غیرمسلمین نویسنده: عدنان فلّاحی دوران زندگی ابن تیمیه مصادف با قرون سیزده و چهارده میلادی است. ابن تیمیه پیش از ظهور جنبش رنسانس در اروپا درگذشت. علوم انسانی اروپاییان در زمان ابن تیمیه محدود به تفاسیر آنها از فلسفه یونان ـ خاصه افلاطون و ارسطو ـ و نیز الاهیات مسیحی بود. در دوران ابن تیمیه هنوز خبری از نزاع فلسفی تجربی‌گرایان و عقلی‌گرایان در حوزه معرفت‌شناسی، و یا رساله‌ها و کتب متأخر حوزه فلسفه و علوم…

    ادامه »»»
  • آنچه در زندگی روی می‌دهد، تصرف ربوبیتی خداست؟ یا اثر تصادف و طبیعت؟!

    آنچه در زندگی روی می‌دهد، تصرف ربوبیتی خداست؟ یا اثر تصادف و طبیعت؟! نویسنده : بدیع الزمان سعید نورسی / مترجم: داود وفایی طبیعت یا تصادف، روشن کردن نقش آنها  با تمثیل زیر مطلب را به اذهان نزدیک تر می کنیم لطف عام: مرحمت شاهانه یک پادشاه را با سلطنت و قانون عام او می توان شامل همه افراد ملت کرد. هر فرد مستقیم مظهر لطف و سلطنت آن پادشاه است. افراد در آن حالت عام، مناسبات خصوصی فراوانی دارند.…

    ادامه »»»
  • اسلام سیاسی

    اسلام سیاسی و استفاده ­ی ابزاری از دین

    اسلام سیاسی و استفاده ­ی ابزاری از دین نگارنده: احمد فرید فرزاد هروی اسلام سیاسی چیست؛ چرا و چگونه وارد ادبیات جهانی و حوزه­ی مطالعات جهان اسلام شده است؟ آیا استفاده از این واژه با کلیت امر، فعالیت اسلامی درست تلقی می­شود؟ برای پاسخ­یابی به پرسش­های فوق نیاز است تا پیش زمینه­ای از بسترهای فعالیت اسلامی در جهان اسلام، رویاروی اسلام با غرب و وضعیت مسلمانان پس از فروپاشی خلافت اسلامی را مرور نماییم. در این مورد بخوانید: آیا اسلام سیاسی…

    ادامه »»»
  • امت وسط

    امت وسط ، ویژگی های امت وسط و میانه روی و وسطیت

    امت وسط ، ویژگی های امت وسط و میانه روی و وسطیت نویسنده : عبدالخالق احسان امت وسط ، اسلام، دین اعتدال و میانه روی، گذشت و تسامح، توازن و تعادل است نه دین افراط و تفریط، خشونت و استبداد، ستمگری و ستم پذیری. مسلمانان، شاگردان مدرسه قرآن و تربیت یافتگان مکتب اسلام اند، قرآن کریم مسلمانان را به “امت وسط” توصیف نموده و این وصف، آنها را از بقیه ی امت ها، ملت ها، کیش ها و نظام ها…

    ادامه »»»
  • منشور اتحادیه جهانی علمای مسلمانان

    شریعت، فقه و اجتهاد در منشور اتحادیه جهانی علمای مسلمانان

    شریعت، فقه و اجتهاد در منشور اتحادیه جهانی علمای مسلمانان مترجم: ماجد احمدیانی شریعت، فقه و اجتهاد در منشور اتحادیه جهانی علمای مسلمانان در دیدگاه اتحادیه چگووه است؟ ١. ما ایمان داریم که شریعت اسلامی، وحی خداوند متعال بوده که در قرآن کریم و سنت صحیح نبوی، نمود پیدا کرده است. فقه اسلامی نیز عبارت از کوششهای عقل و خرد مسلمانی است که در فهم قرآن و سنت و استنباط احکام عملی از آنها، مجتهد شده است. بنابراین “شریعت”، وحی…

    ادامه »»»
  • فلسفه دین نورسی

    فنون فلسفه ، یا نور توحید قرآنی، کدام یک راهگشاست؟

    فنون فلسفه ، یا نور توحید قرآنی، کدام یک راهگشاست؟ نویسنده: سعید نورسی / مترجم: داود وفایی   امید یازدهم: فنون فلسفه ، یا نور توحید قرآنی، کدام یک راهگشاست؟ پس از بازگشت از اسارت با برادر زاده ام مرحوم عبدالرحمان در بنای مجللی در بلندی های چاملیجای استانبول ساکن بودم. زندگی آن دوره من از نظر حیات دنیوی برای امثال ما بسیار سعادتمندانه به شمار می رفت، زیرا از اسارت رهایی یافته بودم و در دارالحکمه مناسب رشته علمیام…

    ادامه »»»
  • کنیز ملک یمین

    توضیحاتی درباب ما ملکت ایمانکم و کنیز در پرتو قرآن

    توضیحاتی درباب ما ملکت ایمانکم و کنیز در پرتو قرآن نویسنده: مُعِد مردوخی ١. ایمان جمع یمین وآن به معنی: سوی راست، دست راست، برکت و قوت، افزایش و توانایی، منزلت، سوگند. دو معنی سوگند و دست راست، در معنی «مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُ…» دخیل اند. هرچه به شیوه‌ی قراردادهای گذشته بر می‌گردیم، این دو معنی بیشتر خود نمایی می‌کند زیرا، در زمان‌های گذشته معاملات و قرارداد‌ها به شیوه‌ی دست دادن و تعهّد زبانی مثل سوگند یاد کردن، منعقد می‌شد و…

    ادامه »»»
  • حقیقت

    آیا حقیقت دست یافتنی است یا حقیقت سیال است؟ دین چگونه ضامن حقیقت می شود؟

    آیا حقیقت دست یافتنی است یا حقیقت سیال است؟ دین چگونه ضامن حقیقت می شود؟ نویسنده: محمد حامدی ? سوال یکی از مخاطبین کانال: با سلام سیر پیشرفت فلسفه در غرب به این مرحله رسیده است که هیچ گونه حقیقتی دست یافتنی نیست و وجود ندارد؛ با توجه به این مسئله، دین چگونه ضامن حقیقت می‌شود؟ همچنین دین چگونه افسردگی ناشی از شک و تردید نسبت به حقیقت را درمان می‌کند؟ و چگونه حقیقت را به زندگی انسان که قربانی…

    ادامه »»»
  • بازخوانی مِلک یَمین از منظر قرآن و فقه

    بازخوانی «مِلک یَمین» از منظر قرآن و فقه

    بازخوانی «مِلک یَمین» از منظر قرآن و فقه نویسنده: عدنان فلاحی مقدّمه: بازخوانی « مِلک یَمین » از منظر قرآن و فقه ، یگانه متن اصیل، متّقن‌ و تنها مبنای ایمانِ مسلمانان، قرآن کریم است که در کنار سنت متواتر نبوی ـ به مثابه تبیین و بَلاغ قرآن ـ بایستی بالاتر از تمام محصولات تراث مسلمانان قرار گرفته و مبنا و بنیاد و سنجه‌ی رویکردهای آنان باشند. نتیجتاً هر موضوعی ابتدا به ساکن باید به قرآن عرضه شود و در…

    ادامه »»»
  • علوم تجربی و انسانی

    آیا دین اسلام علاوه بر وحی، حوزه ی علوم تجربی و انسانی را را هم دربر می گیرد؟

    آیا دین اسلام علاوه بر وحی، حوزه ی علوم تجربی و انسانی را را هم دربر می گیرد؟ نویسنده: محمد حامدی    ?سوال: آیا حوزه‌ی دین اسلام تنها متعلق به وحی و متعلقات آن می‌باشد یا بر طبق ادعای برخی از علماو بزرگان دین، حوزه علوم تجربی و انسانی (جهان آفرینش) را نیز دربرمی‌گیرد؟ لطفاً دلایل عقلی و قرآنی آن را بیان کنید. ? پاسخ: پاسخ سوال مذکور را در نکاتی چند خواهیم داد: ۱. قبل از خلق انسان، جهان…

    ادامه »»»
  • رائد السمهوری

    ابن تیمیه و بررسی اندیشه های وی با قرائتی منصفانه و نو

    ابن تیمیه و بررسی اندیشه های وی با قرائتی منصفانه و نو نویسنده: رائد السمهوری / ترجمه: رامین حسین آبادیان   «برخی به اسمِ ابن تیمیه از دموکراسی حمایت به عمل می‌آورند و برخی دیگر نیز باز هم به اسمِ ابن تیمیه دموکراسی را حرام اعلام می‌کنند. برخی به اسمِ ابن تیمیه سیاست درهای باز را در قبال دیگران در پیش می‌گیرند و برخی دیگر نیز به اسمِ ابن تیمیه مسیری کاملا متفاوت از این سیاست را در پیش می‌گیرند.…

    ادامه »»»
  • اسلام میانه، مارکسیسم افراطی یا لیبرالیسم افراطی؟!

    اسلام میانه، مارکسیسم افراطی یا لیبرالیسم افراطی؟! نویسنده: ابراهیم سوری   شاید در یک تقسیم‌بندی خام بتوان برخی مکاتب مطرح را به لحاظ وسعت آزادی‌های فردی به این صورت از بیشترین به کمترین رده‌بندی کرد: لیبرالیسم » حکومت‌ دینی » مارکسیسم با تقریب خوبی می‌توان گفت تعریف تمام مکاتب از آزادی‌های فردی یکسان است، اما تفاوت آن‌ها به حدود آزادی‌ها برمی‌گردد. اساسا نیازی به تعریف آزادی نیست. به نظر می‌رسد آزادی، خود اصلی بدیهی است. شما آزادید تا جایی که…

    ادامه »»»
  • محمد حامدی

    بررسی پدیده خیر و شر و نقش انسان در انتخاب خیر و شر

    بررسی پدیده خیر و شر و نقش انسان در انتخاب خیر و شر نویسنده: محمد حامدی سوال: آیا چنانکه بعضی از فلاسفه و روانشناسان می‌گویند؛ انسان تابع جبر محیط، وراثت، تربیت و … است و در انتخاب خیر و شر دارای اختیار است یا نه؟ نظر شما درباره‌ی مسئله‌ی خیر و شر یا پدیده‌ی شرور چیست؟ پاسخ: با سلام براساس نظریات بعضی از فلاسفه و روانشناسان، زندگی انسان در زمینه‌ی انتخاب خیر و شر، بدی و نیکی، هدایت و گمراهی،…

    ادامه »»»
  • آزادی

    اندیشه سیاسی راشد غنوشی، آزادی و پلورالیسم سیاسی

    اندیشه سیاسی راشد غنوشی، آزادی و پلورالیسم سیاسی نویسنده: عدنان فلاحی      غنوشی قاطبه‌ی اسلامگرایان را متهم می‌کند که آزادی و دموکراسی را هنوز به رسمیت نمی‌شناسند:    «بعضی جهات گفتمان اسلامیِ جریان میانه‌رو که تنه‌ی اصلی اسلام معاصر و کعبه‌ی آمال آن را تشکیل می‌دهد ـ و روی سخن ما بیشتر با آنان است ـ هنوز در پذیرش آزادی و دموکراسی… مردد هستند چه رسد به جریانات اسلامگرای افراطی»[۱].    آیا مسلمین می‌توانند خواسته‌های سیاسی خود را بر…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا