تربیت، اخلاق و تزکیه
-
شادی و سرور از دیدگاه قرآن
شادی و سرور از دیدگاه قرآن چکیده یکی از تمایلات و استعدادهای درونی انسان میل و نیاز به سرور، بهجت و لذت در زندگی است. اضطرابهای فکری و تنشهای روانی از مشکلات جدی انسان عصر تکنولوژی و ارتباطات است که منجر به کاهش احساس شادی در وی شده است. این جستار با هدف بررسی شادی ازدیدگاه قرآن انجام شده است. پژوهش حاضر، یک مطالعه کتابخانه ای است که به تبیین ماهیت شادی با رویکرد قرآنی، می پردازد. شادی در قرآن…
ادامه »»» -
اولین گام برای لذت بردن از زندگی مشترک
آیا از زندگی زناشویی خود لذت می برید؟ اولین گام برای لذت بردن از زندگی مشترک این است که افکار مثبت را جانشین افکار منفی کنید. البته این کار آسان نیست ولی شدنی می باشد. ● مراقب رفتار خود باشید هر چند این مرحله به نظر ساده می آید ولی از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مهمترین مسائل این است که نسبت به همسرتان رفتار محترمانه ای داشته باشید. آقای «الف» می گوید: «از زمانی که با همسرم ازدواج…
ادامه »»» -
راههای دست یابی به آرامش از منظر قرآن کریم:
راههای دست یابی به آرامش از منظر قرآن کریم: عوامل گوناگونی ممکن است انسان را نگران و پریشان سازد.ترس از اینده مبهم ، اندوه بر گذشته تاریک ، ضعف و ناتوانی در برابر مشکلات ، احساس پوچی در زندگی ، بی توجهی و قدر نشناسی اطرافیان ، سوءظن ها و تهمت ها ، دنیا پرستی و دلباختگی در برابر ان ، وحشت از مرگ و … و همگی در برابر ایمان به خدا از میان برداشته می شود. و اما…
ادامه »»» -
نفس و روح
نفس و روح نویسنده: استاد شهید ناصر سبحانی (رح) / تدوین: محمد حامدی ۱ . انسان برای بندگی خداوند خلق شده است . ۲ . معنی بندگی : بندگی عبارتست از اینکه انسان برای نمو و تزکیهی استعدادات خود وتبدیل آنها به حالت بالفعل از امکاناتی که خداوند در اختیارش نهاده است به فرمان خداوند استفاده نماید و در این جهت تنها از خداوند طلب کمک نماید. به عبارت دیگر بندگی عبارتست از اینکه از طریق فرمانبرداری از خداوند استعدادات…
ادامه »»» -
خوش اخلاقی در ترازوی قیامت و سنت پیامبر(ص)
خوش اخلاقی در ترازوی قیامت و سنت پیامبر(ص) نویسنده:عمرو خالد / مترجم: سمیه اسکندری فر سنگین ترین چیزی که در قیامت در ترازو گذاشته می شود! رسول خدا (ص) می فرماید: « در روز قیامت چیزی سنگین تر از خوش اخلاقی در ترازوی اعمال بنده نیست. » دوست عزیزم! خیلی ساده از کنار ساده این حدیث رد نشو. از خودت بپرس پس نماز شب کجاست؟ روزه در روز بسیار گرم کجاست؟ سرپرستی یتیم کجاست؟ و … ولی رسول خدا (…
ادامه »»» -
عوامل بیماری باطنی: زیادهروی در آمیختن با دیگران
عوامل بیماری باطنی: زیادهروی در آمیختن با دیگران اسباب و عوامل بیماریهای باطنی و تباهی فساد قلب پنج چیز تباهکننده دلها هستند: ۱- زیادهروی در آمیختن با دیگران ۲- امید و آرزوهای دور و دراز ۳- دلبستگی و وابستگی به غیر خداوند ۴- اسراف و تبذیر در خورد و خوراک ۵- افراط در خواب و استراحت این امور پنجگانه از جمله مهمترین مفسدات قلب اند، ما در این فصل به بیان پیامدهای مشترک و خاص هریک از آنها خواهیم پرداخت.…
ادامه »»» -
منطق مؤمنان
منطق مؤمنان نویسنده: امام حسن البناء /مترجم: یاسین عبدی ( قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَن یُصِیبَکُمُ اللّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَیْدِینَا فَتَرَبَّصُواْ إِنَّا مَعَکُم مُّتَرَبِّصُونَ ) التوبه: ۵۲ « بگو : آیا درباره ما جز یکی از دو نیکی انتظار دارید : ( یا پیروزی و غنیمت در دنیا ، و یا شهادت و بهشت در آخرت ) . ولی ما درباره شما چشم به راه هستیم که یا خداوند ( در این…
ادامه »»» -
شایعه پراکنی از دیدگاه اسلامی
شایعه پراکنی از دیدگاه اسلامی نویسنده: عبدالرحمن الصویان /مترجم: عبدالصمد مرتضوی ابن منظور در کتاب مشهورش «لسان العرب» معنی لغوی شایعه پراکنی را چنین بیان می کند: شاع الخبر فی الناس یشیع شیعاً و شیعاناً و مشاعاً و شیعوعه فهو شائع. به منتشر شدن و آشکار شدن خبر اطلاق می شود و وقتی می گوییم اشاعه هو و اشاع ذکر الشیء بدین معنی است که او خبر را اظهار و علنی نمود و به انتشار آن در میان مردم پرداخت.…
ادامه »»» -
نگاهی به دو نوع اخلاق اروپایی و اسلامی
نگاهی به دو نوع اخلاق اروپایی و اسلامی نویسنده: سید ابولحسن ندوی / مترجم: رضا قادری اخلاق در اروپا دارای توازن نیست. اروپا از بدی های کوچک اجتناب می کند؛ اما بدی های بزرگ را مرتکب می شود. در معاملات کوچک بسیار مؤمن است، اما زمانی که مسئله ملت خودشان مطرح است همین افراد مؤمن، ملت های دیگر می بلعند. در زندگی انفرادی وضع آنان این گونه است که اگر با کسی قرار بگذارند که ساعت ۸:۴۵ می آیند، درست…
ادامه »»» -
پایداری و مقاومت در راه عقیده
پایداری و مقاومت در راه عقیده نویسنده: امام حسن البناء / مترجم: یاسین عبدی همان گونه که خداوند مهربان دستور داده بود، پیامبر رحمت (ص) پیام و رسالتش را آشکار کرد و به نکوهش خدایان قریش پرداخت پس آن مخالفان و دشمنان آن حضرت گرد هم آمدند. پیروان پیامبر رحمت (ص) بسیار اندک بودند. ابوطالب، عموی پیامبر (ص) حرکات و رفتار ایشان را زیر نظر داشت و از او خواسته بود که بدون همکاری با او کاری انجام ندهد. چند…
ادامه »»» -
فتنه تعریف و تمجید
فتنه تعریف و تمجید نویسنده: دکتر مجدی الهلالی /مترجم: مجتبی دوروزی و این از زمره ی خطرناک ترین درها به روی نفس است … هرگاه این در به روی نفس گشوده شود فرصت و عرصه ی حاصلخیزی فراهم آمده تا نفس باد کرده و آماسیده شده و بزرگ گردد … این شرابی گوارا و لذیذ است که نفس را مست کرده و زندگی اش را در فضایی از طرب و سرور و سرمستی قرار می دهد. بدین خاطر گفته شده:…
ادامه »»» -
ادب مسلمان نسبت به خدا، پیامبر و قرآن
ادب مسلمان نسبت به خدا، پیامبر و قرآن نویسنده: محمد عبدالعاطی بحیری / ترجمه : عبدالسلام رمضانی آداب اسلامی کسی که آداب شرعی و اسلامی را بر خود ملزم کند خداوند به نور معرفت قلبش را نورانی می کند . بزرگی دیگر فرموده : بزرگی به عقل و ادب است نه به اصل و نسب . اما منظور از ادب : به دست آوردن اخلاق نیکو و صفات زیبا است . بعضی از این آداب : ۱- ادب نسبت…
ادامه »»» -
تربیت اسلامی و مدرسۀ حسن البناء
تربیت اسلامی و مدرسۀ حسن البناء نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی /مترجم: مصطفی اربابی تدوین: عزیز صادقی تربیت اسلامی: مثبت و سازنده است. باید ابتدا خود عمل کنیم بعد دیگران را به آن عمل فراخوانیم. عمل باید از روی یقین باشد که هیچ چیز نزد خدا گم نیست. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ. کَبُرَ مَقْتاً عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ »صف/۲-۳ «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَهِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا…
ادامه »»» -
شش راه معالجه چشم چرانی
شش راه معالجه چشم چرانی نویسنده: بابک محمودی کهریز علاج اول، علم است: علم معجونی است که همواره در علاج تمامی بیماری های اخلاقی مورد استفاده قرار می گیرد. چشمی که زیر نور آفتاب و آسمان الهی به طرف نا پاکی ها نگاه کند در واقع نعمت های الهی را تباه می کند و روز قیامت در مورد نوع استفاده از نعمت ها به طور حتم سؤال خواهد شد. (ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ ) پس در آن روز همه…
ادامه »»» -
سخن و کلام پاک و نیکو از دیدگاه قران و سنت
سخن و کلام پاک و نیکو از دیدگاه قران و سنت :دکتر احمد شرباصی مصری / مترجم: محمد بهاءالدین حسینی پاک سخن(طیّب الکلام) طیب، به معنای حلال، پاک و پاکیزه و نظیف است. تطیب، زدودن آلودگی[و بر خود بوی خوش مالیدن و خود را خوشبو کردن]. طیب، آن چه که حواس و نفس آدمی از آن لذت ببرد. طعام طیب در شرع، آن چه که مصرف کردنش به مقدار نیاز و در جایگاه خاص خود، روا و مطلوب باشد. پس…
ادامه »»»