تربیت، اخلاق و تزکیه

  • انحطاط اخلاق

    آلبرت انیشتین/ مترجم : ناصر موفقیان تمامی ادیان، هنرها و علوم، شاخسارهایی از یک درخت واحدند. تمام این شور و شوقها برای پیشرفت بخشیدن به زندگی آدمی است و بر کشیدن آن از قلمرو موجودیت جسمانی صرف، و هدایت فرد به سوی آزادی. این تصادفی نیست که کهنترین دانشگاههای ما همه از مدارس علوم دینی برآمده اند. دانشگاه و کلیسا- تا آنجا که به وظایف حقیقی خود می پردازند- هر دو در خدمت شرف انسانی گام بر میدارند.

    ادامه »»»
  • خلق نیکو- صدق و راستی

    عبدالقادر پاك نيت –دانشجوي پزشكي - اروميه گاهاً انسان هایی در جامعه خود را منتسب به دین می کنند و از نظر توده ی مردم خود را وانمود می کنند که بر انجام عبادت ها حریص هستند و درحالي كه همان وقت مرتکب اعمال و گفتاری می شوند که از اخلاق کریمانه و ایمان به حق دوراست مثلاً به راحتی خلاف وعده می کنند ، دروغ می گویند ، حقوق دیگران را پایمال می کنند .

    ادامه »»»
  • اسباب و عوامل هواپرستی و اثرات آن و شیوه معا

    دکتر سیّد نوح / مترجم:عبدالعزیز سلیمی  پیروی از خواسته های ناروای نفسانی دارای اسباب و عواملی هستند که زمینه پیدایشش را فراهم می سازد، اینک به برخی از آن ها اشاره می کنیم:اولین عامل به وجود آمدن پدیده پیروی از خواهش های نفسانی، عادت نداشتن از دوران کودکی به کنترل کشش ها و خواسته های نفسانی است

    ادامه »»»
  • اسباب و امراض قلب و جسم

    امام ابن قیم / مترجم: عبدالعزیز سلیمی بیماری های جسمی در برابر صحت و سلامت آن قرار گرفته و در نتیجه آن را از حالت اعتدال خارج گردانیده و کار و حرکت طبیعی اعضای آن را دچار اختلال می گردانند، یا مانند نابینایی، کری و فلج توان و استعداد خود را به تمامی از دست می دهند و یا بر اثر آن بیماری دچار ضعف و مشکل شده و آن گونه که شایسته است از عهده وظایف خود برنمی آیند.

    ادامه »»»
  • صفات نفوس "اماره ، لوامه ، مطمئنه "

    امام ابن قیم / مترجم: عبدالعزیز سلیمی هرگاه نفس در بارگاه با عظمت خداوند حاضر شود، و از ذکر و یاد او آرامش یابد و به سوی او توجه نماید و مشتاق ملاقات او شود، و به قربت او الفت گیرد، چنین نفسی"نفس مطمئنة" است. این همان نفسی است که به هنگام مرگ به او گفته می شود

    ادامه »»»
  • تنها سه حرف؛اما!!! "عجب کبر"

    استاد عمرو خالد /  مترجم:زاهد ویسی عیب خطر ناک کشنده ای که در نهاد ابلیس بود و به طرد ولعن او انجامید،در سه حرف یک کلمۀ کوچک به نام «أنا» متجسد می شود. البته مسأله،کوچکی آن نیست،بلکه بار معنایی آن مهم است  که نشان می دهد قلب دارنده ی این عنوان از کبر ،استعلا،خود بزرگ بینی ،عجب بیمار است.سجده را نپذیرفت.

    ادامه »»»
  • ریشه خلافکاری و توبه از آن !

    جاسم المطوع / مترجم: عبدالعزیز سلیمی دوست نادم و توبه کار!  شیطان همچون خون که در رگهای انسان جاری است به همه وجود انسان سر می زند، برای آنکه بتوانی راههای ورود و نفوذش را ببندی از دین خدا و هدایت رسول او استفاده کن و از خداوند یاری بخواه، تلاش کن که دروازه درون خویش را بر روی او بسته نگاه داری!

    ادامه »»»
  • بهای یک نگاه چقدر است؟!

    دكتر احمد صبور قبل از شروع به اين بحث،تذكر يك اصل بسيار مهم كه در مقاله حاضر به دقت مورد توجه قرار گرفته ،ضروري است و آن اينكه ما اين مطلب  را بر خلاف اكثر مطالب كه براي همه نوشته يا تصنيف مي گردد، براي جلب نظر و يا رأي موافق عموم مردم نمي نو يسيم

    ادامه »»»
  • توکل در کلام بزرگان

    اندیشمندان میدان سخن را در نوشتار و گفتار گشوده و با عبارات متعددی ان فضیلت روحی – اخلاقی توکل را بیان کرده اند که مواردی از آنها را بیان می نماییم : 1 – معرفت کرخی : بر خدا توکل کن ، تا معلم و همدم تو گردد و به شکوا و راز دلت توجه نماید ؛ زیرا مردم به تو سود و زیان نمی رسانند .

    ادامه »»»
  • فرو بردن خشم

     دکتر احمد شرباصی مصری /مترجم : محمد بهاء الدین حسینی  (( کظم غیظ )) : فرو بردن خشم ، اخلاقی قرآنی است که خداوند متعال آن را از صفات پارسایان قرار داده  و می فرماید : (( برای نیل به آمرزشی از پروردگار خود و بهشتی که پهنایش به قدر آسمان ها و زمین است و برای پرهیز کاران آماده شده ، بشتابید ، آنان که در فراخی و تنگی انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند…

    ادامه »»»
  • انواع ظلم(ظالم، مقتصد، سابق بالخیرات)

    دکتر احمد شرباصی مصری / مترجم : محمد بهاء الدین حسینی صوفیه راههای فراوانی یاد آور شده و به شیوه ی خاص خودشان درباره  این آیه سخن گفته اند ، تا احوال این سه گروه (( ظالم )) : ستمکار بر نفس خود ، (( مقتصد )) : میانه رو و (( سابق بالخیرات )) : پیشرو در کار نیک ، تبیین گردد قرطبی ، نیشابوری و قشیری با دقت تمام ، تلاش کرده اند تا نظرات گوناگون را گرد…

    ادامه »»»
  • روی گردانیدن از لغو و بیهودگی

    دکتر احمد شرباصی مصری / مترجم : محمد بهاء الدین حسینی مشتقات  (( لغو )) دو معنا اساسی دارد ؛ اول به معنای چیز بی ارزش و دوم به معنای شیفته شدن و پافشاری در برابر هر چیزی است . به سخن بیهوده ا که مورد توجه قرار نگیرد ، لغو گفته می شود و گوینده بدون ناز و تامل آن را بر زبان می آورد و چنین سخن همانند صدای گنجشک و یا هر گونه پرنده ی دیگری است…

    ادامه »»»
  • شرایط توبه کردن و عوامل تکمیلی آن

    شرایط توبه کردن و عوامل تکمیلی آن کلمه توبه ، کلمه ای بسیار بزرگ و با عظمت است و دارای اشارات و مفاهیم عمیقی می باشد نه آنگونه است که بسیار گمان می کنند که فقط ذکر الفاظی بر زبان است و سپس باز تداوم و ادامه گناه ! در این پیام الهی اندکی بیندیش !(( و ان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه ))   ( هود : 3 )

    ادامه »»»
  • حسد

    حسد امام محمّد غزالی حضرت رسول خدا(ص) فرمود:"حسد،نیکی ها را می خورد هم چنانچه آتش هیزم را می خورد"ونیز فرمود:"سه چیز است که هیچ کس از آنها رستگار نمی شود ظن بد بردن وفال بد زدن وحسد بردن وبه دیگران وشما می گویم که چگونه ار آنه رهایی یابید، وقتی که ظن بردید،برای زوال نعمتش ستمکاری نکنید

    ادامه »»»
  • عشق و شهوت از دیدگاه امام ابن تیمیه

    عشق و شهوت از دیدگاه امام ابن تیمیه تحقیق : دکتر محمد زینهم محمد عزب / ترجمه : علی صارمی شهوت و عشق نیز دو نوع بیماری دیگراند که باعث می شود تا نفس هرچه را که برایش ضرر داشته باشد ، دوست بدارد و هر چیزی را که برایش نفع داشته باشد ، ناپسند بشمارد . عشق ، یک بیماری روانی است که هرگاه ، تقویت گردد ، باعث بیمار شدن جسم نیز می شود .

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا