دعوت و داعی

  • زن باعث انحراف یا عامل سازندگی دعوتگر

    نویسنده: استاد مرحوم فتحی یکن امیر جماعت اسلامی لبنان / ترجمه : عبدالله خاموش هروی آري، موانع زيادي بر سر راه دعوت گران قرار دارد كه اسباب انحراف دعوت گران را فراهم مي آورد، كه ما به اختصار دو موضوع مهم را مورد بررسي قرار مي دهيم: نخست زن كه به عنوان نخستين وسيله انحراف ديده شده است. زن نه تنها در زندگي دعوت گران_ بلكه در زندگي همه مردم_ نقش بارزي دارد.

    ادامه »»»
  • سه پایه دعوت و پیامی به دعوتگران ناامید

    نویسنده: عباس السیسی / مترجم:محمود محمودی بدترین حالتی که داعی به گرفتار می شود، این است که باطن او خلاف ظاهرش باشد! و بدون علم شرعی اقدام به صدور فتوا نماید! داعی موفق و درستکار کسی است که سخن خود را جایی که مؤثر و مفید است، بگوید چون سخن گفتن نوعی دعوت است و هر اندازه که مستمع، هوشیار و بیدار باشد

    ادامه »»»
  • راه علاج سستی و تنبلی در امور دینی

    نویسنده: د. سید نوح / مترجم: عبدالعزیز سلیمی از آن جهت که پدیده ی رکود و سستی عواقب و ناهنجاری هایی به دنبال دارد، پرهیز و پالایش از آن کاری است ضروری، و به روش زیر دعوتگران می توانند از آن دوری نموده و خود را پاک نگاه دارند. ذکر، دعا، زاری نزد خداوند، طلب آمرزش، خواندن قرآن، نماز چاشتگاه، نماز شب، راز و نیاز با خدا به خصوص در سحر گاهان...

    ادامه »»»
  • برخوردهای مؤثر و دوستانه و انسانی معلم

    نویسنده : : ضیاء الدین هاجری تجربه نشان داده است که برخوردهای مؤثر و دوستانه و انسانی معلم با دانش آموز نه تنها از اقتدار معلم نمی کاهد بلکه در استحکام نفوذ وی نیز تأثیر فراوانی دارد و باعث هماهنگی در کلاس و مآلاً تفهیم هر چه بهتر مطالب می گردد.معلم، پیوسته در این اندیشه است

    ادامه »»»
  • سه عامل تقویت‌کننده صبر و استقامت در راه دین

    نویسنده :دکتر عبدالکریم زیدان / ترجمه: جلیل بهرامی نیا از جمله عوامل تقویت‌کنندة صبر و مصابره با مخالفان یادآوری و توجه به این فرمودة خداست «اگر صدمه‌ای دیده اید، مخالفان‌تان هم صدمه دیده اند». خداوند در این آیه بیان می‌دارد که مجروح‌شدن یا درد ناشی از زخم‌ها نباید جدیت در پیکار با دشمن و رقابت با وی را در وجود مؤمنان سست کند

    ادامه »»»
  • اسباب خشوع و فروتنی در نماز

    تدوین : امین سلیمانی الف- آن‌چه که خشوع را ایجاد و تقویت می‌کند. ب- از بین بردن آن‌چه که مانع خشوع می‌شود و آن را تضعیف می‌کند. شیخ‌الاسلام، ابن تیمیه ـ رحمه‌الله ـ آن را بر آن‌چه که سبب تقویت خشوع می‌شود تعبیر می‌کند و می‌فرماید: آن‌چه انسان را بر انجام خشوع یاری می‌رساند دو چیز است: (1) قدرت متقاضی. (2) از بین بردن مشغولیت‌ها.

    ادامه »»»
  • فتور و سستی؛ عوامل پیدایش و درمان آن

    فتور و سستی؛ عوامل پیدایش و درمان آن نویسنده: د. سید نوح/ مترجم: عبدالعزیز سلیمی در زبان عربی فتور به دو معنی به کار گرفته می شود: الف) ایستادن پس از پیش رفتن یا ماندن بعد از حرکت ب) سستی و کند کاری، پس از تلاش و جدیت در لسان العرب فتور به معنی: سستی و ضعف پس از تلاش و سختکوشی آمده است. اما فتور در اصطلاح و مورد استعمال، نوعی از ناهنجاری است که برخی از دعوتگران و…

    ادامه »»»
  • شگردهای دلبری و محبوبیت نزد الله

    نویسنده: عباس السیسی / ترجمه: محمود محمودی از عبدالله بن عمر(رض) نقل کرده اند که مردی نزدپیامبر خدا (ص) آمد و از او پرسید: ای پیامبر خدا! چه کسی در نزد خدا محبوب تر است؟ فرمود:«  أحب النّاس إلی الله أنفعهم للنّاس و أحب الأعمال إلی الله عزّوجل سرور تدخله علی مسلم، تکشف عنه کربا» « محبوب ترین مردم در نزد خدا، سودمندترین « ها برای مردم است و دوست داشتنی ترین عمل در نزد خدای عزوجل، شادی و سروری…

    ادامه »»»
  • نقش گفتگو و اقناع فکری در تربیت

    نویسنده: دکتر سمیر یونس / ترجمه: عبدالخالق احسان روزی حضرت عمر رضی الله عنه به منظور بازرسی امور بیرون شد، شتر چاقی را دید که از دیگر شتران در رشد و چاقی متفاوت است. حضرت پرسید که این شتر از کیست؟ گفتند: از عبدالله فرزند عمر می¬باشد؛ حضرت عمر یکبار تکان خورده و گفت: این چه وضعیتی است که فرزند عمر چنین کرده!  در حال کسی را به دنبال عبدالله فرستاد، و او دویده آمد. همین که نزد پدرش رسید…

    ادامه »»»
  • خطر گناهان پنهانی

    نویسنده: جلیل بهرامی نیا مطالعه متون دینی نشان می‌دهد که شدّت تخریبی گناهان، یکسان نیست و بسته به اینکه گناه در چه شرایطی، نسبت به چه کسی، در چه زمانی و با چه تلقی و تصوّری انجام شود، شدّت تخریبی و میزان مجازات آن نیز متفاوت خواهد بود؛ یکی از ایمان‌سوز‌ترین انواع گناه، گناهی است که در تنهایی انجام شود؛ ارتکاب گناه در تنهایی، نشانگر فقدان یقین به آیات قرآن، ضعف شدید ایمان و بی‌اعتنایی به نظارت و غیب‌دانی خدای…

    ادامه »»»
  • غربت اسلام در سرزمین های اسلامی

    نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی/ مترجم: رسول گلرانی یکی از انگیزه های(افراط گرایی) بازتاب اعمالی است که در نهاد مسلمان پایبند به احکام اسلامی - و به خصوص جوانان – اثر می گذارد. زیرا به چشم خود می بیند که: انحرافات به قاعده تبدیل شده، فساد و گسترش پیدا کرده، باطل شادمانی می کند، سکولاریسم قد علم کرده، مارکسیسم بدون هیچ شرم و حیایی فراخوانی می کند. صلیبیون بدون هیچ مانعی توطئه چینی می کنند

    ادامه »»»
  • هنر جذب دیگران توسط دعوتگر

    نویسنده: عبدالله الفقي / ترجمه: عبدالخالق احسان قدرت بر جذب ديگران موضوع تكميل كننده­ي شخصيت دعوتگر است، واز نياز مندي هاي راه دعوت مي باشد تا دعوت بتواند به طور مستمر ادامه يافته و تمام نيروها را در برگيرد؛ چراكه راه دعوت طولاني است، دعوتي كه مردم از آن نفرت داشته باشند و نتواند مردم را مجذوب خود سازد، اميد پيروزي آن متصور نيست و چگونه پيروز شود در حالي كه از نظر ديگران طرد شده و مورد نكوهش واقع…

    ادامه »»»
  • راههای کسب قلوب مردم

     دكتر مازن بن عبد الكريم الفريح ترجمه:  عبدالواحد توفیقی به‌راستی بدست آوردن قلوب مردم به گونه‌ای که آنان را دوستدار دعوت اسلامی، و یاری دهنده‌ی سربازان کار دعوت نماید، از موضوعات مهمی است که متولیان این امر مهم عنایت و اهتمام ویژه به آن داشته باشند و باید برای انجام این وظیفه سنگین طرح و فکر داشته باشند. اهمیت این موضوع را می‌توان از جوانب مختلفی بررسی نمود: 

    ادامه »»»
  • بررسی اختلاف وعده ی حق با وعده ی باطل در قرآن

    نویسنده: دکتر صلاح عبدالفتاح الخالدی / مترجم:مجتبی دوروزی با توجه به این که خداوند خلاف وعده نمی کند، و به دلیل این که به وعده ای که به بنده داده وفا می نماید، و وعده اش را برای بندگان عملی می نماید، زیرا او راستگوترین در ادای وعده و سخن است، بدین خاطر وعده ی خود را به وعده ی حق توصیف نموده است. یعنی: آن وعده، وعده ای حقیقی و واقعی است، وعده ای که به شکل عملی در…

    ادامه »»»
  • شرک مخفی در کمین دعوتگران و مربیان

    نویسنده::دکتر سید محمد نوح / مترجم: حسین تیموری رسول خدا rفرمودند: نفوذ شرک در میان شما چنان آرام و مخفیانه است که به صدای حرکت پای مورچه می‌ماند، و اکنون تو را به چیزی راهنمائی می‌کنم که چون انجامش دهی انواع شرک بزرگ و کوچک را از وجودت بیرون می‌کند، و آن این که بگوئی: پروردگارا! من از این که دانسته به تو شرک ورزم به تو پناه می‌برم و اگر ندانسته مبتلا به شرک شوم از تو آمرزش می‌طلبم

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا