دعوت و داعی
-
تربیت سیاسی
تربیت سیاسی استاد مصطفی محمد طحان تربیت سیاسی ، یعنی ایجاد ، تاسیس و رشد شخصیت سیاسی انسانی که تحت پرورش است تا جایی که با فرهنگ حقیقی سیاست تناسب داشته باشد . همچنین تربیت سیاسی به معنای تقویت بینش انسان است به صورتی که اهل نظر بوده ، توانایی تحصیل . کسب بینش سیاسی ( مستقل) را برای خود به ارمغان آورده و نیز به معنای تقویت بنیه مشارکت سیاسی انسان به نحوی که قدرت و توانایی فعالیت و مشارکت سیاسی…
ادامه »»» -
توضیح واژه های علم، عالم، علماء
توضیح واژه هاي علم، عالم، علماءاستاد ناصر سبحانی اصطلاحات قرآني كه همچون همه يا اكثر اصطلاحات حامل مفاهيم قرآني معاني اصلي خود را از دست داده اند و تصحيح در ارتباط با اين اصطلاحات همچون هر اصطلاح ديگري كه مظلوم واقع شده است تكليفي بر انسان مسلمان در حد وسع خود مي باشد .بسيار روشن است كه كتاب خدا كلماتي را كه براي اداي مفاهيم رباني بكار برده از معاني لغوي بيگانه نساخته ، يعني هر كلمه اي معناي لغوي…
ادامه »»» -
رهنمود هائی از استاد احمد مفتی زاده
رهنمود هائی از استاد احمد مفتی زاده 1 – علت دردها و مشکلات انسان , ضعف فرهنگی , علمی , کمبود کتاب و کمبود آموزش های اخلاقی نیست . بلکه علت اصلی آن عدم وجود تزکیه می باشد و تزکیه فقط از دین بر می آید زیرا همزمان ذهن و قلب انسان را پرورش می دهد . 2 – اساسی ترین مسئله برای هر مسلمان در هر شرایط و وضعیت این است که پیش و بیش از هر چیز مراقب درون…
ادامه »»» -
اخلاق و عادات قرآنی دعوتگران
اخلاق و عادات قرآني دعوتگران 1 - حسن خلق ،گرم رویی،نرم خویی 0فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظاّ غلیظ القلب لانفضو من حولک فا عف عنهم واستغفر لهم وشاورهم فی الامرفاِِِِِِِذا عزمت فتوکل علی الله ان لله یحب المتوکلین آل عمران 159 ازپرتو رحمت الهی است که تو با آنان نرمش نمودی 0واگر درشتخوی وسنگ دل بودی ازپیرامون تو پراکنده می شدند ، پس ازآنان درگذر وبرایشان طلب آمرزش نما ودر کارها با آنان مشورت ورایزنی کن…
ادامه »»» -
صبر بر سختیها در راه دعوت به سوی خدا
صبر بر سختیها در راه دعوت به سوی خدا دکتر یوسف قرضاویترجمه: عبدالواحد توفیقی اکنون مجالی برای بررسی خُلق صبر در قرآن است. و منظور ازآن، صبر بر سختیها در راه دعوت به سوی خدا میباشد. که این مشقات، بسیار خستهکننده و دردهایی هستند که بر پشت سنگینی میکنند و شانهها توان تحمل آن را ندارند مگر کسی که خدا به او رحم کند.و این برای آن است که داعیان راه خدا از مردم میخواهند از هوا و هوس و اوهام…
ادامه »»» -
انتقال باور از شکل به باطن و واقعیت
انتقال باور از شکل به باطن و واقعیت دكتر يوسف قرضاوي در میان مردم کسانی هستند که برای اسلام اهمیتی قائل نیستند مگر به شکل و ظاهر . و هیچ توجهی به باطن و اصل خواستهی واقعی اسلام ندارند ، نگاه آنان به تصویر است نه به حقیقت . مهمترین خواستههای بعضی از ایشان ، بلندی ریش ، کوتاهی شلوار ، مسواک به همراه داشتن ، چسباندن پا به پا در نماز و گذاشتن دست بر روی سینه تا…
ادامه »»» -
رابطه روانشناسی ودعوت اسلامی
رابطه روانشناسی ودعوت اسلامیدکتر محمد زین الهادی رابطه ی بین روانشناسی ودعوت اسلامی ، روی هم رفته از حیث موضوعات وتلاش ها وکوشش ها وبرخی روشها ووسایل ، رابطه ای محکم وتنگا تنگ دارند.هر چند از جهت اهداف ومقاصد با بعضی از این اهداف با هم تفاوت دارند. بین دعوت اسلامی وهمه ی شعبه ها ،شاخه ها وزمینه های تحقیقی روانشناسی ،پیوستگی محکم وهمه جانبه دیده میشود .گرایش دعوتگر به روانشناسی ازآنجا نشأت می گیرد که هدف این علم شناخت رفتار…
ادامه »»» -
سنت در عرصه ی دعوت وارشاد
سنت در عرصه ي دعوت وارشادسنت نبوي – بعد از قرآن كريم-منبعي تمام نشدني وگنجي لايزال است كه مرد دعوتگر وسخنوري به هنگام خطبه ووعظ ودرس مي تواند از آن بهره بگيرد.سنت سرشار از پيامهاي نوراني ،دلايل انكار ناپذير ،حكمت هاي بليغ ،سخنان جامع،و وعيد،وترغيب،وترهيب است.به طوري قلبهاي سخت را نرم ،اراده هاي خفته را بيدار وعقلهاي غافل را آگاه مي سازد و همچون قرآن عقل وقلب انسان را مورد خطاب قرار داده و شخصيت مسلمانان را چنان پرورش مي…
ادامه »»» -
بازخوانی تجربه پنجاه ساله اسلامگرایان در تر
بازخواني تجربه پنجاه ساله اسلامگرايان در تركيهاسلام گرايان بر فراز لائيسيزمجمشيد رستگارفروپاشي عثماني و تجزيه آن به كشورهاي كوچكتر جريانات فكري متعددي را در كشورهاي اسلامي بوجود آورد و موجب گرديد حاكميت ها و حكومت ها در كشورهاي تازه تأسيس يافته با چالش هاي جديدي در داخل مواجه گردند. عمده ترين اين جريانات فكري را مي توان در چهار گروه دسته بندي كرد:
ادامه »»» -
خلاقیت در مدیریت
خلاقيت در مديريت نويسنده:ناهيد محمدي با شتاب روز افزون تحولات و دگرگونيها در دنياي كنوني كه عصر اطلاعات و ارتباطات است و به دليل بيثباتي و تغيير پذيري و نيز غير قابل پيشبيني بودن اين تغييرات ، آنچه كه كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي در حال توسعه را در جهت افزايش بهره وري و پيشرفت و ترقي آنها مدد مي رساند ، همانا استفاده از فرصتها در رقابت با ساير كشورهاست و اين امر ميسر نمي گردد مگر با درايت…
ادامه »»» -
دور هم جمع شویم و متفرق نگردیم
دور هم جمع شويم و متفرق نگرديم امام شهيد حسن البنا (رح) آگاه باش كه دعوت اخوان المسلمين پيش از هر چيز دعوتي است شامل و عمومي و منسوب به طايفه خاصي و طرفدار راي مخصوصي نيست كه مردم آن را با رنگ و مقتضيات يا مستلزمات و توابع خاصي بشناسند بلكه دعوتي است كه توجه آن به اصل و روح دين است و مي خواهد تمام تفكرات و نظريات و همتها را جمع آوري كند تا دعوت ديني شيوه…
ادامه »»» -
سیاق جهاد در اسلام
سیاق جهاد در اسلام آيا هر نصي نص نهايي است وبايدآن را تطبیق کرد امام ابن القیم رحمه الله در فصلی از کتاب (( زاد المعاد )) که آن را فصلی در مراحل رفتار پیامبر با کفار ومنافقین از بعثت تا وفات نامیده است سیاق جهاد در اسلام را چنین خلاصه می کند .(( اولین چیزی که خدای تبارک وتعالی به پیامبر صلی الله وحی کرد این بود که با نام پروردگارش که خالق است به قرائت بپردازد واین ابتدای نبوت…
ادامه »»» -
حقیقت دعوت ما
حقيقت دعوت ما حسن البناء با يانكه هميشه بطور وردرو با شما سخن مي گفتم تا سخنان روشنتر و دقيق تر باشند ، اينك مي خواهم با نوشته شما را خطاب قرار دهم تا انديشه هاي خود را به مناسبت گامهاي جديدي كه دعوت پيروزمند ما در جهت هدف اصلي خود برداشته است بيان نمايم ، بسيار خوشبختم كه به اطلاع شما برسانم كه دعوت ما در حال حركت به جلو است و شما شاهد هستيد كه چگونه اين دعوت…
ادامه »»» -
مبلغ،محیط ،جامعه
مبلغ،محیط ،جامعه دکتر هشام الطالبمسلمان واقعی ان نیست که مدعی مبارزه با شیطان و نفس خویش است و به خود وعده می دهد که بی حساب به بهشت خواهد رفت .مسلمان واقعی آن است که به همراه محیط و مردم خویش با اخلاص و اشتیاق برای ایجاد تغییر مورد نظر خود تلاش می ورزد .ایمان به آرزو یا ظاهر سازی نیست و مسلمانی کع با مردم می جوشد و معاشرت می کند و بر آزار آنها شکیبایی میورزد ، نزد…
ادامه »»» -
دعوت هنری است که آراستگان بدان اندکند
دعوت هنري است كه آراستگان بدان اندكند محمد عبدالله فرج الله دعوت يك اسلوب است وبلكه فراتر از آن يك درس است!!كه شايسته استهر كسي مدتها در خدمتش زانوي تعلم وتامل بزند و آن رافرو نگذارد مگر با كسب علم وعمل زيرا اين راهي استكه بين قلب انسانها يك پل ارتباطي ايجاد مي كندو شاه كليد هر در بسته و دواي هر دردي است .واين درسي است كه ما از موضعگيري اين داعي قرآني مي فهميم آنجا كه خطاب به…
ادامه »»»