خبر های جدید

استقبال کم مردم سیلی بر دیکتاتور جدید مصر و انتخابات مضحک وی بود

استقبال کم مردم سیلی بر دیکتاتور جدید مصر و انتخابات مضحک وی بود

به گزارش واحدمرکزی خبر روزنامه القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله امروز خود در اینترنت تحت عنوان « استقبال ضعیف از انتخابات ،‌ سیلی به روی نظام مصر» نوشت تمامی تدابیری که دولت مصر در سه روز گذشته اتخاذ کرده بود تا اکثر رای دهندگان مصری را به پای صندوقهای رای بکشاند با شکست مواجه شد و محاسبات نظام را به هم ریخت.

القدس العربی نوشت تدابیر اتخاذ شده شامل همه گونه « ترغیب کردن » از طریق تحریک احساسات ملی با سرودهای مربوط به پیروزیهای مصر و تحولات تاریخی تا کشاندن تحلیلگران سیاسی و نظامی به برنامه های گفتگوی انتخاباتی که اعلام کنند کسانی که رای ندهند مرتکب «خیانت » می شوند و حق درخواست آزادی و شغل و توسعه و .. از بین می رود بود. دولت در گام بعدی اقدام به « ارعاب » کرد و تلویحا اعلام کرد کسانی که در انتخابات شرکت نکنند باید هفتاد دلار جریمه پرداخت کنند که این مبلغ برای بسیاری از مصریها رقم بالائی محسوب می شد و همین امر هم باعث شد برخی مصریها به ویژه افراد سالخورده بعد از ظهر سه شنبه به مراکز انتخاباتی مراجعه کنند از ترس اینکه مبادا دولت از زندگی آنها کم کند. اما جوانان یا اصلا توجهی به این ترساندنها نکردند و یا رای باطله به صندوقها انداختند. با همه اینها مراکز انتخاباتی حتی بعد از تهدیدهای مبنی بر مجازات همچنان خالی بود. القدس العربی با « غیر اخلاقی » توصیف کردن این مجازات تاکید می کند این مجازات در چهارچوب « دگرگون کردن اراده رای دهنده » قرار دارد و به وضوح بیانگر ناراحتی نظام از خوردن « سیلی سیاسی به صورت خود » است و عدم استقبال مردم برملا کننده تبلیغات دورغین و غیر واقعی جلوه دادن حقیقت افکار عمومی مصر نه تنها در قبال انتخابات ریاست جمهوری مصر بلکه در قبال تحولاتی است که این کشور از سی ام ژوئن سال قبل با آن مواجه است.

القدس العربی می افزاید در اولین روز انتخابات رسانه های حامی نظام آنرا« انقلاب سوم در صندوقهای رای گیری » توصیف کردند ولی مراکز انتخاباتی خالی دروغین بودن ماشین تبلیغاتی نظام را برملا کرد که همچنان دم از « استقبال گسترده » مردم در انتخابات حتی بعد از اعلام دولت مبنی بر تعطیل بودن روز دوم انتخابات می زندند و این تمدید هم به طور ضمنی بیانگر ضعف استقبال مردمی بود. القدس العربی تصریح می کند نظام مصر اکنون با این سوالها مواجه است که علت خودداری مردم از مشارکت در انتخابات چه بود در حالی که این نظام « مشروعیت » خود را در « خروج میلیونی » سی ام جولای و بیست و ششم جولای می داند و سوال این است که برسر این « محبوبیت مردمی » که به عنوان توجیهی برای سرنگونی رئیس جمهوری منتخب بهره برداری شد چه آمده است ؟

القدس العربی می افزاید واقعیت آن است که درست نیست هیچ گروه و یا حزبی استقبال کم از انتخابات را برای خود پیروزی قلمداد کند چون با وجود تمامی روشها و وسائلی که نظام برای تطمیع و ارعاب شهروندان اتخاذ کرده بود دهها میلیون رای دهنده به علل مختلف و به خاطر دغدغه و نگرانیهای متفاوت دراین انتخابات شرکت نکردند. القدس العربی درباره علل عدم مشارکت مردم چند نکته را مطرح می کند که عبارتند از :

اول اینکه بسیاری از کسانیکه در راهپیمائی علیه حکومت اخوان المسلمین در سی ام ژوئن شرکت کردند احساس می کنند انقلاب را «‌ایادی حسنی مبارک » سرقت کرده اند .

دوم اینکه نظام مصر در چند ماه اخیر اشتباههای زیادی کرد و باعث شد بسیاری دست از حمایت ازآن بردارند .

سوم اینکه استقبال کم بیانگر پایبندی ( مردم ) به جریان اسلامی سیاسی بود هرچند این جریان متحمل ضرباتی شده بود . حتی رهبران سلفی مصر هم نتوانستند با برگزاری کنفرانس و راهپیمائی و حمل ونقل مجانی برای رای دهندگان ،‌ مردم را به پای صندوقها بکشانند و به عقیده ناظران سیاسی تبلیغات رهبران سلفی بیشتر از تبلیغات رسمی خود ژنرال السیسی بود.

القدس العربی می افزاید اکنون نظام مصر در مقابل « سیلی انتخاباتی » با دو گزینه مواجه است اول اینکه کاری نکند که در این صورت « تحریم » انتخابات کم کم به اعتراضها و راهپیمائیها کشیده خواهد شد . دوم اینکه فورا در اقدامات سیاسی و رسانه ای خود تجدید نظر کند تا بدین ترتیب به افکار عمومی اکثریتی که از این نظام حمایت نکردند احترام بگذارد که البته این اقدام نظام نیازمند شجاعت ، حکمت و تصمیمات بسیار سختی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا