خبر های جدید

سنگ اندازی روسیه در روند حذف تحریم‌های سازمان ملل از «حزب اسلامی حکمتیار»

سنگ اندازی روسیه در روند حذف تحریم‌های سازمان ملل از «حزب اسلامی حکمتیار»

«وال استریت ژورنال» گزارش داد که روسیه در روند حذف تحریم‌های سازمان ملل از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مشکل ایجاد می‌کند و این موضوع بخشی از تلاش‌های این کشور در برابر نفوذ آمریکا در آسیای مرکزی است. روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که مقامات مسکو در روند حذف تحریم‌های سازمان ملل از حزب اسلامی مشکل ایجاد می‌کنند.

بر اساس این گزارش، این اقدام روسیه احتمالا روند اجرای توافقنامه صلح حزب اسلامی با دولت افغانستان را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. در این گزارش آمده است که سنگ اندازی روسیه در روند حذف تحریم‌ها از حزب اسلامی حکمتیار بخشی از تلاش‌های این کشور در برابر نفوذ آمریکا در منطقه بویژه کشورهای آسیای مرکزی است.

گفته می‌شود که روسیه برای مخالفت با حذف تحریم‌ها از گلبدین حکمتیار دلیل قابل توجهی ارائه نکرده است. روسیه و سازمان ملل درباره گزارش وال استریت ژورنال واکنشی نشان نداده است. این گزارش در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته نشستی با شرکت روسیه، چین و پاکستان در مسکو درباره تامین صلح افغانستان برگزار شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفته بود که نمایندگان مسکو، پکن و اسلام‌آباد در نشست سه‌جانبه روسیه برای خروج نام برخی چهره‌های طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل اعلام آمادگی کردند.

نشست مسکو در حالی برگزار شد که مقامات افغان از جمله نمایندگان پارلمان و سنای افغانستان از عدم حضور نماینده این کشور در نشست سه جانبه مسکو به شدت انتقاد کرده بودند. در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که از افغانستان برای نشست‌های آینده دعوت می‌کنند.

«تواب غورزنگ» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان حدود سه هفته پیش اعلام کرده بود که دولت این کشور برای خروج نام «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل درخواست رسمی ارائه کرده است.

یکی از موارد توافقنامه ۲۵ ماده‌ای حکمتیار و دولت افغانستان برداشته شدن نام رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا