سياسي اجتماعي
-
آثار استبداد در اخلاق
آثار استبداد در اخلاق استاد کواکبی استبداد در اكثر ميلهاى طبيعى تصرف نموده اخلاق نيكو را ضعيف يافاسد يا بهكلى نابود سازد. و چنان كند كه انسان به نعمت مولاى خويشكفران كند. چه او آن نعمتها را از روى حق مالك نگرديده تا از روى حقسپاس آن گذارد. و چنان كند كه انسان بر قوم خود كينه ورزد چه ايشانياوران استبداد، از بهر گزند او همى باشند و دوستى وطن را از وى ببرد،كه بر استقرار در وطن ايمنى ندارد،…
ادامه »»» -
آثار استبداد در مال
آثار استبداد در مال استاد کواکبی اگر استبداد شخصى بود و مىخواستحسب و نسب خويش بيانسازد، هرآينه مىگفت: نام من شر است، پدرم ستمكارى، مادرمبدرفتارى، و برادرم خيانتكارى، و خواهرم درويشى، و عمويمتنگدستى، و خالويم زبونى، و فرزندم بينوائى، و دخترم بيكارى، و وطنم خرابى، و قبيلهام نادانى است.
ادامه »»» -
معرّفی و نقد نظرات مارکس دربارهی دین
معرّفی و نقد نظرات مارکس دربارهی دینجلیلی بهرامی نیا _ روانسرالف)معرّفی : گرچه امروزه با سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق و هژمونی یافتن اندیشه و فرهنگ غرب٬ وجاهت سیاسی مارکسیسم به شدت تنزل یافته است٬ امّا تفکّرات مارکس هم چنان در محافل آکادمیک، موضوعیت و اهمیت خاصّ خود را داراست؛افزون بر این در میان ما کُردان نیز که اندیشه ی مارکسیسم الهامگر اقدامات و سازمان های سیاسی پر سر و صدایی بوده است ٬ هنوز هم مارکسیسم و یا ادعای…
ادامه »»» -
ستم اجتماعی و نجات از آن
ستم اجتماعی و نجات از آندكتر يوسف قرضاويپس از سالها فراخوانی به ایجاد عدالت اجتماعی ، و برپایی احزاب سوسیالیستی ، ستم اجتماعی در ممالک اسلامی همچنان واقعیتی انکار ناپذیر است.گروههایی همچنان از امتیازاتی نامعقول و نابرابر برخوردارند ، و با در اختیار داشتن میلیونها و میلیاردها از همه فرصتها و انواع امکانات استفاده می کنند. و بدون سعی و تلاش ثروت و قدرت به سوی آنها مدام در سیر و حرکت است .از طرف دیگری بسیاری از مردم را…
ادامه »»» -
استبداد سیاسی و مقابله با آن
استبداد سیاسی و مقابله با آندكتر يوسف قرضاوي یکی از بزرگترین مشکلات ممالک عربی و اسلامی پدیده (( استبداد سیاسی )) است . خودکامگی گروهی خاص و بکار گیری حکومت و اهرمهای قدرت علی رغم نارضایتی مردم ، کسانی که هیچ هم و غمی بغیر از سرکوبی و به بند کشیدن و ساکت و رام گردانیدن مردم را ندارند . و ریا کاران و مداحان منفعت طلب را محبوب خویش و مخلصان و غیرتمندان حقیقت خواه را دشمن خود می…
ادامه »»» -
توقیف نشریه سیاست روز و چند نقطه نظر
توقيف نشریه سياست روز و چند نقطه نظراستاد عبدالعزیز مولودیدر كشور ما مد شده است كه معمولا هر جا مشكلي پيش آمد، صاحبان قدرت به سراغ مطبوعات رفته و يك يا چند تا را به صورت محدود يا نامحدود توقيف مي نمايند.در حاليكه با اين كار نه تنها كمكي به توسعه سياسي و اجتماعي جامعه ايراني نمي كنند، بلكه مانع تضارب ارا و انديشه مي شوند. البته در حال حاضر و با سياستهاي دولت نهم، در همه زمينه ها مي…
ادامه »»» -
جهانبینی و راهبرد اسلامی در زمینه اقتصاد _ ۲
جهانبینی و راهبرد اسلامی در زمینه اقتصاد _ 2محمد عمر چپرا راهبرد اسلامی در زمینه اقتصاد بدیهی است که اهداف سلام بر خلاف هر یک از نظامهای سرمایه داری و سوسیالیسم ، هدف هایی مطلق هستند این اهداف آمیخته ای از عناصر غیر متجانس نبوده ، از کشمکش و ستیز بین گرو های متعدد یا طبقات اجتماعی جهت بقا و تسلط سرچشمه نمی گیرد ؛ بلکه جزئی اساسی از نظام اسلامی بوده ؛ به گونه ای که معیار مقایسه برای…
ادامه »»» -
جهانبینی و راهبرد اسلامی در زمینه اقتصاد _ ۱
جهانبینی و راهبرد اسلامی در زمینه اقتصاد _ 1محمد عمر چپرا جهانبینی اسلامی در زمینه اقتصاد: بد نیست قبل از پرداختن به جهانبینی و راهبرد اسلامی نگاهی کوتاه به نظامهای رایج در دنیا و ماحصل کارشان داشته باشیم . برداشتهای گوناگونی درباره هستی و طبیعت زندگی بشر و مفهوم آن مطرح شده ، و تفسیرهای مزبور به روش های متفاوتی از زندگی و نظامهای مختلف اقتصادی انجامیده است . نظامهایی که هر یک از آنها آشکارا یا پنهان بر جهانبینی…
ادامه »»» -
آیا سوسیالیسم و اسلام خویشاوندی دارند؟
آیا سوسیالیسم و اسلام خویشاوندی دارند؟دكتر يوسف قرضاويهمانطور که برخی از اینها کوشیده اند که خویشاوندی دعوت ناسیونالیستی علمی را به اروپا منکر شوند گروهی دیگر می کوشند آنرا به ناسیونالیسم انقلابی انکار کنند . اینهها تلاش می کنند بر آن عبا و عمامه بپوشانند و سوسیالیسم عربی را اسلامی معرفی نمایند و برخی نقاط تلاقی اسلام و سوسیالیسم مانند مسئولیت اجتماعی ، توازن اقتصادی ، عدالت اجتماعی ، رفع تبعیض ، مبارزه فقر ، جنگ با احتکار ،ممنوعی انحصار…
ادامه »»» -
لیبرالیسم پدیده شرایط غرب ؛ و دلایل شکست آن
لیبرالیسم پدیده شرایط غرب ؛ و دلايل شكست آن دكتر يوسف قرضاوي لیبرالیسم دمکراتیک در کشورهای ما شکست می خورد (و باید چنین باشد )چرا که بذری است که در سرزمینی نامساعد و فضائی ناملایم افشانده شود .لیبرالیسم زادۀ غرب مسیحی و کلیسا و فرزند ظروف و تاریخ و مشکلات ویژۀ او و مردمش بود ، واکنش طغیان کلیسای غربی در قرون وسطی اروپائی و سلطه او بر انسانها و جمود او در برابر علم و دانش و ترور فکری…
ادامه »»» -
سیر تاریخی دمکراسی از اختراع تا ظهور مجدد و
سير تاريخي دمكراسي از اختراع تا ظهور مجدد و امواج اخير آندمكراسي مانند بسياري از اصلاحات اصلي علم سياست ، در اصل واژه اي است يوناني كه از دو واژة كوتاه تر 1- دموس ( Demos ) 2- كراتوس ( Cratos ) تشكيل شده است دموس هم مي تواند به معناي كليه شهرونداني باشد كه در دولت – شهر زندگي مي كنند ، هم به معناي « اراذل و اوباش » و يا « توده عوام » و يا «…
ادامه »»» -
ما مدرن می شویم ، اما مثل شما نمی شویم !!!
ما مدرن می شویم ، اما مثل شما نمی شویم !!!بازگشت خداساموئل پی . هانتینگتوندر نیمه اول قرن بیستم عموما نخبگان فکری عقیده داشتند که مدنیزاسیون اقتصادی و اجتماعی ، دین را به عنوان عنصری مهم در حیات آدمی از میدان بیرون می کند . این گمان در میان کسانی از روند یاد شده استقبال می کردند و آنها که آن را خوش نمی داشتند مشترک بود . روشنفکران متجدد و بی دین تا جایی از این روند استقبال می…
ادامه »»» -
استاد احمدیان،روشنفکر یا احیاگردینی
استاد احمدیان،روشنفکر یا احیاگردینی(نگاهی به کتاب کلام جدید استاد)عبدالعزیز مولودیکشورهای مسلمان درقرن بیستم و در رویارويی با دنیای جدید، با مسئله سنت و مدرنيسم روبرو شدند. و واکنش متفکران و جامعهی اسلامی نسبت به این مواجهه،جریانهای فکری مختلف را بدنبال آورد. برخی به دنیای جدید و آثار آن واکنش مثبت نشان دادند و بر آن شدند که کشورهای اسلامی نیز میبایست در این راه قدم گذارند.برخی از اساس به نفيجهان جديد پرداختند و هرگونه برقراري رابطه یا پیر وی از…
ادامه »»» -
داستان کودتا از مجاهدین تا پیام کردستان
داستان کودتا از مجاهدین تا پیام کردستاندکتر صلاحالدين خديودر مقاله«روحانی جدید- روحانی قدیم» به توصیف دو نوع یا دو تیپ روحانی در جامعه کردستان و مقایسه نقش ها و کارکردهایشان پرداختم. اکنون میکوشم با ارائه یک نمونه عینی و دم دست،زوایای بیشتری از این بحث را کاویده و منظور خود را روشنتر نمایم.در این راه با بهرهگیری از مدل مقایسه تطبیقی تلاش خواهم کرد شباهتها و آثار و پیامد های دو پدیده کودتای ایدئولوژیک سال 54 مجاهدین خلق وتغییر مسیر…
ادامه »»» -
روحانی جدید، روحانی قدیم
روحاني جديد، روحاني قديم دکتر صلاحالدین خدیو يكي از محورهاي مقالات اين همايش را «استاد احمديان و روشنفكري ديني» نام نهادهاند. به نظر ميرسد كه در تعيين اين محور دقت و ريزبيني علمي و معرفتشناسي لازم صورت نگرفته است. اثبات اينكه «روشنفكري ديني» در كردستان به عنوان يك هستار اجتماعي وجود و نمود عيني ندارد، كار دشواري نيست. اين مفهوم به لحاظ تاريخي قدمتي به اندازهي سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي سال 57 داشته و تبار آن به بنيادگرايي…
ادامه »»»