كردستان

  • اجمالی از ویژگی های شخصیتی ملت کُرد

    اجمالی از ویژگی های شخصیتی ملت كُرد كیومرث یوسفی براساس یك طبقه بندی ساده انسانها چهار گروه اند : 1- گروه اول : «می دانند» و می دانند كه « می دانند » . 2- گروه دوم : « می دانند » ولی نمی دانند كه « می دانند » . 3- گروه سوم : « نمی دانند » ومی دانند كه « نمی دانند » . 4- گروه چهارم : « نمی دانند » ونمی دانند كه « نمی…

    ادامه »»»
  • اسلامگرایان کُرد ، تجزیه طلب نیستند !

    اسلامگرایان کُرد ، تجزیه طلب نیستند ! متن مصاحبه سایت "اسلام آن لاین" با استاد عمر عبد العزیز ترجمه : رئوف اصلاح جو در این مصاحبه می خوانید : - آشنائی با اتحاد اسلامی کردستان " یه کگرتوی ئیسلامی -ا سلامگرایان کُرد از دیگران  بهترند! - آیا کردها نوکر آمریکا هستند ؟  - تصمیمات سرنوشت سازی که نسبت به آنها با ما مشورت نمی شود ! – ردی بر سخنان ماموستا کریکار - مشکل عدم یکپارچگی کردستان و... ) دیدگاه…

    ادامه »»»
  • مصاحبه سایت "اسلام آن لاین"با ماموستا &q

    مصاحبه سایت "اسلام آن لاین"با ماموستا "کریکار" *قبل از آن که گفتگو را با شما شروع کنم می خواهم بدانم با کدامیک از القاب "ملا" یا "شیخ" شما را خطاب قرار دهم؟ ابتدا باید بگویم که : واژه ی "ملا" در میان کردها به عالمان دینی گفته می شود اما در میان فارس و عرب به کسانی گفته می شود که در مراسمات دینی سرود و مناجات گفته و به نوحه خوانی می پردازند. اما نسبت دادن این صفت به…

    ادامه »»»
  • راه حل ایرانی مسئله کُرد!

    راه حل ایرانی مسئله کُرد! (نگاهی توصیفی به کتاب هویت تاریخی ومشکلات کنونی مردم کرد تالیف دکترعبداله ابریشمی) *دکترمحمدعلی توفیقی  اگرچه موجودیت "كرد" ریشه در دوران های باستان و پای در اساطیر دارد اما "مسئله كرد" پدیده ای جدید و محدود به دوران معاصر است. تشكیل دولت های مدرن، تغییرات جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه پس از جنگ جهانی اول ، پیدایش نهضت های ناسیونالیستی و ظهور جنبش های آزادیخواهانه و دمكراسی طلب مهمترین عوامل اثر گذار بر مسئله كرد هستند.

    ادامه »»»
  • زبان کردی در تاریخ (قبل و بعد از اسلام )

    زبان كردي در تاريخ (قبل و بعد از اسلام ) هنگامي که از زبان کردي سخن به ميان مي‌آيد، مقصود زباني است که کردها هم اينک با آن سخن مي‌گويند. برخي از زبان شناسان و شرق شناسان غربي که با زبان کردي مانوس بوده‌اند، بيشتر اين اطلاعات را به شکلي کلي يا ويژه ارائه داده وگفته‌اند که: اين زبان در عداد زبانهاي هندواروپايي و خانواده‌هاي هند و ايراني و در زمره ی زبانهاي ايراني است وبا زبان فارسي قرابت نزديکي…

    ادامه »»»
  • ناسیونالیسم در دیازپورا ( مطالعه موردی جنبش

    ناسیونالیسم  در دیازپورا ( مطالعه موردی جنبش کردها ) نوشته : اندی کرتیس از دانشگاه اتراخت /فوریه 2005 ترجمه : عبدالعزیز مولودی از محتوای آنچه نویسنده در تحلیل خود آورده است می توان نتیجه گرفت که جنبشهای اجتماعی حتی در شرایط بحرانی در داخل سرزمینشان، قابل استحاله از درون، اضمحلال از بیرون یا سرکوب کامل نیستند، بلکه دو عامل جهانی شدن و تکنولوژیهای ارتباطی نوین آنها را بازسازی کرده و اثربخش می سازد. به نظر می رسد که برای چاره…

    ادامه »»»
  • من اهل کردستانم!

    من اهل کردستانم! شفیع بهرامیان من اهل کردستانم، من زاده ایرانم؛ به قول رندی! من اصیل‌ترین قوم این دیارم (خاتمی‌ها در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی) به راستی همه جای ایران سرای من کرد است! باور نمی‌کنید سری به گاوداریهای تاکستان، مرغداریهای همدان و کوره‌های آجر‌پزی زنجان و سمنان و... بزنید. گرچه در چرخه توسعه نامم از قلم افتاده است اما ملالی نیست، بشر جایزالخطاست! گرچه کمترین سهم استفاده از دلارهای سیاه نفتی سهم من است اما خیالی نیست، بشر جایزالخطاست! گرچه…

    ادامه »»»
  • کُرد و کردستان

    کُرد و کردستان دهخدا كرد.[كُ] (اِخ) نام طايفه‌اى است مشهور از صحرانشينان و ايشان در زمان ضحاك پيدا شدند. قومى ايرانى و آريايى كه در ايران غربى و تركيه و عراق سكونت دارند. علاوه بر نقاط مذكور در خراسان، آسياى صغير، كيليكيا و سوريهء شمالى سكونت دارند. (از حاشيهء برهان چ معين). از اسناد بسيار قديمى كه حاوى ذكر طوايف ناحيهء زاگرس است آثار سارگن پادشاه مقتدر آگاد را بايد شمرد.

    ادامه »»»
  • زبان کُردی در آینه‌ی تاریخ

    زبان کُردی در آینه‌ی تاریخ کردنژاد اسعدی زبان، تنها وسیله اظهار خیال نیست، بلکه در نقش بستن خیال‌ها و تصورات در مغز انسان نیز نقش اساسی دارد. زبان پایه و اساس فرهنگ هر ملت است. با نابود شدن آن گویندگان آن زبان نیز ریشه‌کن خواهند شد.حفاظت از اصالت زبان برای گویندگان آن زبان مایه‌ی بالندگی است. زبان، نگهدار تمدن و فرهنگ هر جامعه است. پس جامعه نیز باید در نگهداری زبان بکوشد.زبان ملی، مرزهای وسیعی را در بر می‌گیرد.

    ادامه »»»
  • جابان کُرد ( صحابی کُرد پیامبر )

    جابان کُرد  ( صحابی کُرد پیامبر ) صلاح‌الدین عباسی از قدیم در میان کردها طایفه‌ بزرگی وجود داشته است که در تاریخ به نامهای مختلفی مثل جابان، ‌‌کابان، ‌‌گاوان، ‌‌جاوان، ‌‌جافان و جاف از آنها نام برده شده است.این اصطلاحات در کتب تاریخی قدیم مثل تاریخ ابن اثیر ـ عماد اصفهانی در قرن 6 هجری، ‌‌سفرنامه ابن بطوطه ـ مروج الذهب مسعودی ـ قاموس المحیط فیروزآبادی ـ تاریخ امین زکی‌بگ و... آمده است بعضی مثل هژار مکریانی می گویند که…

    ادامه »»»
  • گذری کوتاه بر تاریخ اسلامی کردستان

    گذری کوتاه بر تاریخ اسلامی کردستان نویسنده: کاک کریمی قوم کرد یکی از اقوام مسلمان و یکی از ملت‌های زنده جهان است که تاریخ نشان می‌دهد از قدیمی‌ترین اقوام خاورمیانه است. منابع تاریخی شجاعت غیرت و حوادث زیاد آنها را باز گو کرده‌اند، با این وجود نیاز شدیدی به تحقیق و بررسی در این مورد است چرا که تاریخ آنان را مستشرقین و استعمارگران با بدگمانی خود نوشته‌اند آن را تحریف کرده، جنبه‌‌های مثبت را پنهان و جنبه‌های منفی و…

    ادامه »»»
  • نوروز در گذر زمان

    نوروز در گذر زمان دلیر عباسی مقدّمه: حسن محمود محمد کریم در کتابش «خوێندنه‌وه‌یه‌کی نوێ بۆ مێژووی کورد» می‌گوید: « هر ملتی که حکومت نداشته باشد، صاحب هیچ چیزی نیست و تمام آثار گذشته‌ی آن نابود خواهند شد ملت بی‌حکومت، مانند باغ بی‌حصار است.» اولین حکومت در تاریخ بشریت، حکومت پیشدادیان بود که کردها آن‌را تأسیس کردند و اولین کسی که تمدن و مدنیت را بنا نهاد «جمشید» بود که او نیز کُرد بوده است و اولین انقلاب تاریخ، انقلاب…

    ادامه »»»
  • «حلبچه در آئینه تاریخ »

    «حلبچه در آئينه تاريخ  »   «حلبچه» شهري زيبا و خوش آب و هوا، در 75 کيلومتري شهر سليمانيه قراردارد. جمعيت اين شهر ـ پيش از بمباران ـ به هفتاد هزار نفر مي رسيد. درباره وجه تسميه حلبچه، مردم عقايد گوناگوني دارند که در اين جا به اين باورها اشاره مي کنيم. ـ برخي براين باورند که حلبچه از واژه «هالوژه» به معناي «آلوچه» آمده است.  مي گويند سال هاي پيش در اين شهر، باغ آلو وجود داشته که در کنار…

    ادامه »»»
  • مشکلات مردم کُرد در خاور میانه

    مشکلات مردم کُرد در خاور میانه دکتر عبدالله ابریشمی مشکلات کردها در قرن بیستم، از تحول ساختار سیاسی کشورهای منطقه ناشی شده است. دولتهلی حاکم بر کردها، به طور سطحی برخی از شیوه­های مدرنیته را برگزیده­اند، ولی محتوای انسانی آن را به کنار نهاده­اند. در منشور و میثاقهای جهانی حقوق بشر – که رویکرد مثبت مدرنیته است – رعایت حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد و جامعه به همه حکومتها تکلیف شده است، ولی در خاورمیانه، به سبب…

    ادامه »»»
  • سیاست دوران پهلوی نسبت به مردم کُرد

    سیاست دوران پهلوی نسبت به مردم کُرد دکتر عبدالله ابریشمی سیاست کشورسازی استعمار در خاورمیانه پس از جنگ جهانی اول به زیان ایران بود. همان طور که اشاره شد، تا پایان جنگ جهانی اول تنها همسایه­ی غربی ایران، عثمانی بود، ولی عثمانی کشور ملت خاص نبود. پس از آن بر اثر دخالت انگلیس و فرانسه، غیر از کشور جدید ترکیه، کشور ملت­های کاذب و ساختگی عراق و سوریه نیز ایجاد شدند. این تحولات موجب شد که در مرزهای غربی ایران،…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا