تربیت، اخلاق و تزکیه
-
ای انسان چه چیز باعث غرور و فریب تو شده؟!
نویسنده: امام شهيد حسن البناء / ترجمه: عبدالخالق احسان يا ايهاالانسان ما غرك بربك الكريم الذي خلقك فسواك فعدلك في اي صورة ما شاء ركبك. اي انسان ! چه چيز تو را در برابر پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته است و در حق او گولت زده است ( كه چنان بيباكانه نافرماني ميكني و خود را به گناهان آلوده ميسازي ؟ ! ) .پروردگاري كه تو را آفريده است و سپس سر و سامانت داده است و بعد معتدل و متناسبت…
ادامه »»» -
تأثیر فتنهها و گناهان بر قلب
نویسنده: امام ابن القیم جوزیه / ترجمه:عبدالعزیز سلیمی «فتنهها و معاصی همچون (بافتن حصیر) یکی یکی در برابر دلها رژه میروند. هر دلی که از آنها تأثیرپذیر شود، نقطهی سیاهی در آن پدید میآید. اما هر دلی که از آنها رویگردان شود، نقطهی سفیدی در آن پدید میآید، تا این که دل به صورت یکی از دو دسته دلهای زیر میشود:قلبی سیاه و تیره به سان کوزهای وارونه شده که نیکی را نمیشناسد و به بدی پشت نمیکند و تنها…
ادامه »»» -
در بر حذر داشتن از فتنه ها و حیله های ابلیس
نویسنده : امام ابن قیم / مترجم: ترجمه: عليرضا ذكاوتي قراگزلو بدان كه هنگام خلقت در تركيب انسان شهوت قرار داده شد تا با آن جلب منافع كند و قوة غضب نهاده شد تا دفع زيان نمايد؛ و عقلش بخشيدند تا در آنچه جلب يا دفع مي كند عدل را به كار گيرد؛ و شيطان را آفريدند كه انسان را در جلب نفع و دفع ضرر به افراط مي كشاند. پس بر خردمند واجب است تا از اين دشمن كه…
ادامه »»» -
راههای رسیدن به استقامت و پایداری در دین
نويسنده: استاد محمد صالح منجد خداوند متعال بنابه رحمت و شفقت خويش بسياري از اسباب استقامت و پايداري را در قرآن وبر زبان پيامبرش وسيرت وي براي ما بيان نموده اند كه برخي از آنها را با همديگر بررسي مي نماييم.قرآن عظيم حبل الله المتين ونور مبين است كه هر كس به آن چنگ زند خداوند او را پناه مي دهد وهر كس از آن پيروي كند خداوند او را نجات مي دهد وهركس به سوي قرآن فرا خواند به…
ادامه »»» -
ذکر و تفکر ، از وسایل مهم تزکیه
نویسنده: : نبیل حامد المعاذ / مترجم: جهاندار امینی ذکر دایره وسیعی دارد که شامل:اسماء اللهی و صفات وی و حمد و ثنای خداوندو یادآوری نعمات و احسانهای وی و اطاعت و بندگی،طلب علم،تلاوت قرآن،تسبیح،تحمید(الحمدلله گفتن)،تهلیل(لا اله الاالله)،استغفار،صلوات بر پیامبر(ص) می شود. همچنین شامل درجاتی نیز هست که بالاترین آن ذکر قلب همراه با زبان است و و درجه پایین تر از آن ذکر قلبی و پایین ترین آن، ذکر زبانی می باشد.
ادامه »»» -
کنترل نگاه، یکی از وسایل تزکیه
نویسنده: : نبیل حامد المعاذ / مترجم: جهاندار امینی چشم پیام آور قلب است و مهمترین عضوی است که می تواند پیامهای تصویری به قلب ارسال کند و چشم افسار گسیخته ای می تواند انسان را مرتکب مکروه یا حرامی بگرداند و صاحب خود را به لبه پرتگاه و نابودی بکشاند. اگر چه یک بار نگریستن رسوایی و بدنامی به دنبال نمی آورد اما بعضی از انسانهای صالح گفته اند: چه بسا یک خوردنی انسان را از نماز شب منع…
ادامه »»» -
کشف انگیزه های غرور و فریب در انسان
نويسنده: امام محمد غزالي / مترجم: مصطفي اربابي در اينكه مسلمانان اگر اوامر خدا را بجاي نياورند و به شهوات آلوده گردند اگر چه در زبان و عقايد مسلمان هستند ولي در غرور با كفار شريك مي باشند.مسلمانان كه با زبان و عقايد خود ايمان آورده اند،اگر اوامر خدا را كه همان اعمال صالحه مي باشد بجاي نياورند، و آنرا ضايع سازند و به شهوت آلوده گردند، در واقع در اين نوع فريب و غرور با كفار شريك هستند.
ادامه »»» -
در بیان شناسایی روح، نفس و قلب
نویسنده: آیت الله شیخ مردوخ کردستانی هر کس که چشم سالمی دارد و می خواهد چیزی را مشاهده کند البته ملتفت است که در هر رؤیتی یک مرکز رؤیت هست که نظر بیننده مستقیماً متوجه آن است و یک سلسله حواشی هم در اطراف آن مرکز رؤیت هستند که توجهی به آن ها ندارد.مثلاً در اتاقی که انواع عکس ها و اسباب و اثاثیه در آنجا باشند هرگاه ما بخواهیم یکی از آن عکس ها را مثلاً ملاحظه کنیم
ادامه »»» -
چگونه با یاد مرگ و آخرت زندگی بهتری بسازیم؟
نويسنده: امام محمد غزالی / مترجم: محمد صالح سعیدی افراد توبه کننده ای هستند که مرگ را بسیار به یاد می آورند تا اینکه ترس و خوف در قلب آنان برانگیخته شود و توبه ی خود را تمام و کمال سازند و چه بسا ترس آنان از مرگ به این خاطر است که نکند پیش از آنکه توبه ی خود را کامل کنند و قبل از آنکه زاد و توشه ای برای آخرت خود آماده سازند، از دنیا بروند. از…
ادامه »»» -
چگونگی کنترل شهوت جنسی و شهوت شکم
نویسنده: امام محمد غزالی / مترجم: محمد صالح سعیدی باید دانست تسلط تمایلات و کششهای جنسی بر انسان، غالباً به خاطر دو فایده می باشد:فایده ی اول این است که تا شخص لذت آن را دریابد و لذت آخرت را نیز قیاس بر آن کند، چون اگر لذت تمایلات جنسی دوام داشته باشد، برای روح و جسم انسان قوی ترین لذت می شود، همچنان که آتش و درد سوزش آن بزرگترین درد و الم برای جسم انسان است.
ادامه »»» -
ویژگیهای شیطان و شیوه عملکردش (شیطان شناسی)
نويسنده: دکتر عبدالحمید بلالی/مترجم:محمدصالح سعیدی باید گفت راز پیروزی مسلمانان درصدراسلام، و آن همه گسترش و پیشروی آنان، با وجود کمی تعدادشان دربیشتر میادین جنگ و جهادبا دشمن، و هم چنین راز موفقیت دعوتگران اسلامی درتأثیر دعوت صادقانه خود، و فلسفۀ فداکاریهای آنان در راه تبلیغ اسلام، و تقدیم جان و مال واوقات خود در راه خدا، همان عقیدۀ راسخ و ایمان صادق افراد مؤمن بود
ادامه »»» -
موانع تزکیه ( نفس ،دشمنان خدا و وسوسه شیطان)
نويسنده: نبیل حامد المعاذ / مترجم:جهاندار امینی حیله های شیطان به گونه ای است که اگر دری بر بنده ای می گشاید، همزمان در دیگری را بروی میبندد و مسیر ها را برایش می آراید، چون هفش ارتکاب معصیت است و نفس نیز صاحب خود را به سوی یکی از این راهها می کشاند چون هدف نفس نیز، اشباع شدن و دست یافتن به لذت آنی است.
ادامه »»» -
ایمان دروغین ، تظاهر به ایمان ، توهم ایمان
نویسنده: دکتر کیوان بلند همتان زنده گرداندن ایمان در دل انسانها نیازمند بستر ها و زمینه های خاصی است که مربی تربیت دینی باید به آنها توجه و عنایت ویژه ای داشته باشد. برخی از این زمینه ها ، اموری هستند که بودن آنها مانع از روی اوردن به ایمان می شود. بینادی ترین و مهم ترین آنها دنیا خواهی و نفس پروری است.در واقعآ آن کس که به دنیا روی میآورد، به پروراندن نفس خود مشغول می شود.
ادامه »»» -
چگونه ظاهر و باطن زیبایی داشته باشیم؟
نويسنده: امام محمد غزالي مصري / مترجم: اويس محمدي زيبايي، عبارت است از عملي حقيقي در نفس انسان كه زنگار و سياهي نفس را مي برد و خصلت هاي آن را گرانقدر مي كند و آن را از لغزش گاه هاي شر مصون مي دارد و از افكار سوء نجات مي دهد و سپس موجب مي شود كه او مانند نسيمي لطيف در گرماي تابستان و يا نوري گرم در سوز زمستان وارد عرصه زندگي شود و براي همه مفيد…
ادامه »»» -
تربیت «نصیحت کردن» نیست!
نوينسده: دكتر عبدالعظیم کریمی آنچه مسلم است این است که بخش عمده ای از شخصیت کودکان که سهمی بارز و عمده در زندگی دارد در آن دسته از رفتارهایی شکل می گیرد که به صورت «غیر کلامی» پنهان و خاموش ارائه می شود. تنها بخش اندکی از اثرگذاری های تربیتی آن هم در سطح بسیار ناپایدار و گذرا از طریق زبان و در قالب نصیحت و پند و اندرز حاصل می شود.
ادامه »»»