تربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدید

پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، ریای آشکار و پنهان

? پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، ریای آشکار و پنهان

?اخلاص ـ ریای آشکار و پنهان

? ۲۰ – بسا اوقات نوعی از ریا که دقیق و پوشیده است هنگامی رخ می‌شدهد که حتی مردم هم تو را در انجام عبادتی نمی‌بینند.

? ریا عبارتست از آن که عبادت را به این هدف انجام می دهد که مردم او را عابد، زاهد و بزرگ بدانند. اگر شخصی هنگام انجام اعمال و عبادات آنها را در حضور مردم به این هدف انجام می دهد که مردم وی را در حال عبادت ببینند و یا عملی را مثلا نماز را برای رضای الله شروع کرده است ولی با ورود شخصی آن را طولانی می کند و یا با تضرع می‌خواند تا او را نمازگزار جلوه دهد، این نوع از ریاست که ظاهر است و همه مردم این نوع ریا را می‌شناسند.

? بعضی اوقات انسان مخفیانه عملی را انجام می‌دهد و هیچ کس در آنجا وجود ندارد تا او را ببیند ولی باز هم در آن عمل ریا وارد می‌شود. این نوع ریا کاملا پوشیده و دقیق است.

?علامت این ریا این است که آن شخص هرگاه در جمع مردم برود دوست دارد مردم به او تعظیم کنند و به او احترام بگذارند و در جلسات و محافل او را در جلو بنشانند و کار وی را مردم انجام دهند، اگر مردم چنین رفتاری با وی داشته باشند وی خوشحال می‌شود و اگر چنین نکنند ناراحت؛ بنابراین این نشانه‌ها علامت آن است که در این شخص ریا وجود دارد و کارهای نیک را به این دلیل انجام می‌دهد که مردم او را تکریم کنند و بزرگش بدارند و کارهای دنیای خویش را به سرانجام برساند.

? منبع: الحکم العطائیه ـ مترجم: عبدالجلیل رحمت زهی

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا