علمی ، پزشک

تناقض ظاهری علم و قرآن در باب جنس جنین

جنید در قرآنتناقض ظاهری علم و قرآن در باب جنس جنین

 نویسنده: : کمال روحانی

«  اللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ کُلُّ أُنْثَى وَمَا تَغِیضُ الْأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ وَکُلُّ شَیْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ‏» رعد/۸

« ‏ خدا می‌داند که هر زنی ( در شکم خود ) چه چیز حمل می‌کند ( و بار او پسر یا دختر است ، و وضع جسمانی و روحانی ، و کیفیّت و کمیّت استعدادها و نیروهای بالقوّه در او چگونه است ) ، و می‌داند که رحمها از چه چیز می‌کاهند و بر چه چیز می‌افزایند ( و فعل و انفعالات دوران عادی و قاعدگی و آبستنی آنها چگونه بوده و زمان حاملگی و زایمان چه وقت و چقدر و بر چه منوال است ) ، و هر چیز در نزد او به مقدار و میزان است ( و از اندازه‌ی معیّن و حساب مشخّص برخوردار است ) .  ‏ ‏ »

‏عدّه ای معتقدند، پی بردن به جنس جنین کار آسانی است و علم جدید پرده از این راز برداشته است، ولی بعکس، در آیات و احادیث می خوانیم: یکی از مفاتیح غیب که کسی جز خدا از آن آگاه نیست، جنین داخل رحم است و ایم مقوله به گمان عدّه ای تحدی و سرکشی بر آیات و احادیث مربوط می باشد؛ زیرا گفته اند: فقط خدا می داند جنس جنین در داخل رحم چیست!! اما دانش نوین نیز امروزه به این مهم دست یافته است.

با دّقت در این آیه، در خواهیم یافت مرحله ی تشخیص جنس جنین و دیگر صفات ارثی هنگامی است که جنین به مرحله ی خاص برسد. قرآن نیز به این نکته اشاره دارد و قبل از آن اصلا" ممکن نیست از جنس جنین و دیگر صفات وراثتی آگاه شود، امّا به محض این که جنین به مرحله ی مورد نظر برسد تشخیص جنس جنین برای همگان آسان خواهد بود.

کلمات اعجازی آیه:

الف: « تغیض » از ریشه ی غیض، نقصان و کاستی، فرو رفتن

ب: « تزداد » به معنی بالا آمدن و بزرگ شدن رحم است.

می بینیم معنی کلمه ی « تزداد » روشن است، اما منظور از « تغیض » که به دو معنی استعمال شده، چیست؟ و معنی به کار رفته در این آیه کدام است؟ دانشمندان جنین شناس در پاسخ می گویند: « هنگامی که اسپرماتوزوئید از جانب مرد به مجرای تناسلی  و رحم زن افکنده می شود، رحم بر اثر انقباضاتی که دارد اسپرم را به سوی خود می کشاند، از تعداد۲۰۰تا ۳۰۰میلیون اسپرماتوزوئید که وارد مجرای تانسلی زن می شود، فقط یکی از آن ها برای باروری، مورد نیاز است در این راستا  اسپرماتوزوئید به طرف جلو حرکت می کند و با اوول زن ترکیب می شود، اسپرماتوزوئید در طول مسیر حرکت و پیوند با اوول زن تحلیل رفته رو به نقصان می نهد، بدین معنی که رحم، اسپرم های مرد را می مکد که به تحلیل و نقصان اسپرم منجر می گردد، در مرحله ی بعد با اوول زن ترکیب می شود و تشکیل تخم می دهد وقتی که این مرحله به پایان رسید( غیض) . آن تخم به وجود آمده از اسپرماتوزوئید مرد و اوول شروع به رشد و نمو می کند ( ازدیاد)، در مرحلهی رشد و نمو تخم به وجود آمده از اسپرم مرد و اوول زن می توان، برنامه های وراثتی جنین را تشخیص داد و پی برد که جنین چه صفاتی را از پدر و مادر خود به ارث برده است، رنگ مو، چشم، و خصوصیات ظاهری او به کدامیک از والدین می ماند و جنس جنین چیست؟ »

منظور از «  غیض و ازدیاد » چیست؟

غیض: مرحله ای است که اسپرم های مرد وارد مجرای تناسلی زن شده و در مسیر حرکت، رو به نقصان و کاستی می نهد تا جایی که فقط یک اسپرم ( حیوان منوی) باقی می ماند و رحم آن را مکیده و به سوی خود می کشد.

ازدیاد( تسهیم): مرحله ای که اسپرم مرد با اوول زن ترکیب می شود و تشکیل تخم می دهند، در این مرحله، تخم به وجود آمده رشد می کند و رحم بالا می آید لذا مشخص می شود جنین دختر است یا پسر، یعنی می توان کلیه ی صفات وراثتی او را تشخیص داد و به رنگ چشم، مو، پوست و … پی برد.

در جمع بندی از مطالب پیشین می توانیم بگوییم: « غیض» مرحله ای است که تشخیص جنس جنین و صفات وراثتی ممکن نیست، درست جایی که اسپرم مرد در طول مسیر حرکت و پیوند با اوول زن رو به تحلیل و کاستی می نهند و رحم بخ بلع و فرو بردن آن در خود همت می گمارد. « مرحله ی ازدیاد » عبارت است از پیوند اسپرم مرد و اوول زن، مقطعی که تشخیص جنین و کلیه صفات وراثتی ممکن خواهد شد. همان چیزی که قرآن کریم از آن به صراحت سخن رانده است. لذا مفاتیح غیب خداوند هم چنان باقی است.

اما عده ای خواستند در مرحله غیض جنین به تشخیص آینده ی وراثتی و جنس آن همت گمارند، این جانب عبدالمجید الزندانی پرفسور مارشال جانسون از پزشکان مشهور آمریکایی و مستشار شرکت های سازنده ی داورهای باروری، ملاقات کردم به او گفتم: « آیا شما تلاش کردید تا مرحله ی غیض؛یعنی، قبل از باروری  اسپرماتوزوئید مرد و اوول زن به تشخیص جنین و آینده ی  وراثتی بپردازید؟ » وی گفت: « به مدت ۱۰ سال به تحقیق و تفحص برای تشخیص جنین و آینده ی وراثتی آن اقدام نمودیم، اما نتیجه ای جز پشیمانی و ندامت هایدمان نشد. » گفتم: « اگر پاسخ خود را در احادیث حضرت رسول(ص) دنبال می کردید تا این اندازه سرگشته نمی شدید.  رسول خدا (ص) در حدیثی که عبدالله بن عمر (رض) روایت کرده است فرمود: «  مفاتیح الغیب خمس لایعلمهن الا الله» دانش های مخصوص به خداوند پنج تا است: سپس آیه ی ۳۴ سوره لقمان را خواند که خدواند می فرماید: « ‏إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَهِ وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَاذَا تَکْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ بِأَیِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ‏ »

«  ‏ آگاهی از فرا رسیدن قیامت ویژه‌ی خدا است ، و او است که باران را می‌باراند ، و مطّلع است از آنچه در رحمهای ( مادران ) است ، و هیچ کسی نمی‌داند فردا چه چیز را فراچنگ می‌آورد ، و هیچ کسی نمی‌داند که در کدام سرزمینی می‌میرد . قطعاً خدا آگاه و باخبر ( از موارد مذکور ) است .  ‏ ‏ »

در حدیثی دیگر از حضرت رسول می خوانیم که : منظور آگاهی از آن چه در رحم مادران است، مرحله ی غیض رحم ( فرو رفتن اسپرم های مرد و نقصان و کاهش آن به یک اسپرم) است نه مرحله ی « ازدیاد » که در آن اسپرم مرد و اوول زن به هم پیوند یم خورند از آن به بعد تعیین جنس جنین و صفات وراثتی او ممکن م یشود.

حضرت رسول در حدیثی که عبدالله بن عمر ان را روایت می کند می فرماید: « ان مفتاح الغیب هو الغیض لیس الازیاد » دانش غیبی مخصوص به خداوند مرحله ی« غیض  »است نه « ازدیاد ».

______________________

احکام و فتاوای پزشکی معاصر / تألیف و ترجمه: کمال روحانی / انتشارات: آراس/ سنندج/ اول ۸۹

‫۲ دیدگاه ها

  1. حضرت رسول در حدیثی که عبدالله بن عمر ان را روایت می کند می فرماید: « ان مفتاح الغیب هو الغیض لیس الازیاد » دانش غیبی مخصوص به خداوند مرحله ی« غیض »است نه « ازدیاد »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا