اندیشه

  • ویژگیها و خطوط کلی اعتدال و میانه رویی

    ويژگيها و خطوط كلي اعتدال و ميانه رويي استاد دكتر يوسف قرضاوي  /  رييس "اتحاد جهاني علماي مسلمين" « وكذلك جعلناكم أمةٌ وسطاً لتكونوا شهداء علي النٌاس ويكون الرٌسول عليكم شهيداً.»البقرة:143"بدين صورت شما را  مردمي ( وجامعه اي) وسطي ( وميانه رو) گردانيديم تا الگوهايي براي بشريت شويد و پيامبر نيز اسوه و الگويتان گردد."براين باورم كه اعتدال و ميانه روي در بينش ، منش و روش درمان تمامي دردها و حلال تمامي نابساماني هاي ناشي از پراكندگي،عقب افتادگي علمي…

    ادامه »»»
  • زندگانی آینده ی مومن واقعی

    زندگانی آینده ی مومن واقعی پروفسور دکتر محمد رفیع الدین  شخص مومنی که توفیق آنرا داشته که عشقش را تا عالیترین درجه ی امکان در این زندگی بکار اندازد و توانسته باشد که آن را در این مرحله تا هنگام مرگ حفظ و نگهداری کند، در جهان آینده نیز در راه عشقش هیچ مانع و مشکلی نخواهد داشت و از آنجائیکه توانسته است بر همه ی مشکلاتش فایق آید و در این زندگی برای عشق ورزی در راه صافی گام…

    ادامه »»»
  • انگیزه ها و آداب جنگ در اسلام

    انگیزه ها و آداب جنگ در اسلام اسماعیل،عبدالفتاح اسلام درباره جنگ دو هدف اساسی را دنبال می کند:نخست :باز داشتن دشمنان مهاجم  و یا آنهایی که در فکر حمله به مسلمانان هستند ، همانگونه که در غزوه بدر ،احد و خندق اتفاق افتاد . دوم: ایجاد امنیت برای تبلیغ وگسترش اسلام .اگرمسلمانان ازپشتگرمی وقدرت لازم برای حمایت ازدعوتگران برخوردارنباشند،هرمشکلی می تواند مانع سیرطبیعی کار دعوت آنها شود ،اگراین قدرت درجهت تأمین امنیت وایجاد آسایش باشد کسی رامجبور به ترک دین…

    ادامه »»»
  • شبهه ای در مورد پرداخت "جزیه " در اسلام

    شبهه ای در مورد پرداخت "جزیه " در اسلام می گویند  که دین اسلام غیر مسلمانان را ملزم به پرداخت جزیه نموده تا آنها را خوار و ذلیل گرداند  یا اینکه مجبورشان کند  برای فرار از پرداخت جزیه ، به اسلام روی آورند و مسلمان شوند . پاسخ شبهه :در ابتدا باید شبهه پراکنان را حد اقل  به مطالعه  بعضی از کتب فقهی که درباره ی جزیه و انگیزه واهداف آن مطالبی نگاشته شده سفارش کرد تا میزان رحمت و…

    ادامه »»»
  • تکفیر کردن مسلمانان بخاطر ارتکاب گناه

    تکفیر کردن مسلمانان بخاطر ارتکاب گناه شیخ الاسلام ابن تیمیه درست نیست مسلمان را به خاطر ارتکاب گناه تکفیر نمود مادامکه گناه کوچکتر از شرک اکبر باشد و آن گناه مورد اختلاف باشد، و نیز بخاطر خطایی که انجام داده تکفیر نمی‌گردد.او در حالی که قاعده اهل سنت و جماعت را دربارة اهل اهواء و بدعت را بیان می‌کرد گفت: جایز نیست مسلمان را بخاطر گناهی که انجام داده و یا خطایی که مرتکب شده، تکفیر نمود مانند مسایلی که…

    ادامه »»»
  • قدری تأمل کنید!

    قدری تأمل کنید! استاد محمد غزالی « در حقیقت ما قرآن را به تدریج بر تو فرستادیم. پس در برابر فرمان پروردگارت شکیبایی کن.»هرگاه این آیه را تلاوت می کردم به خود می گفتم: درخواست صبر همیشه برای تکلیف های طاقت فرساست، آیا استقبال از وحی الهی نیز اینقدر سخت و طاقت فرساست؟توجیهی که قبل از هر چیز به نظرم می رسید این بود که:پیامبر بزرگوار به هنگام تحویل وحی خیلی رنج می کشید. حتی در بامداد سرد زمانی که…

    ادامه »»»
  • "مهدویت " از دیدگاه امام مودودی

    "مهدویت " از دیدگاه امام مودودی از ميان مسلمانان آنان كه معتقد به آمدن مهدی هستند، در سوءتفاهم كمتر از كساني كه منكر مهدي هستند، نيستند. آنان شايد بر اين باورند كه امام مهدي، داراي يك وضع و فرم خاص مولوي يا صوفيانه خواهد بود. تسبيح و عصا درست و عبا بر تن يك مرتبه و به صورت ناگهاني از يك حوزه علميه يا خانقاه اعلام وجود خواهند كرد و بلافاصله پس از ظهور شعار«اناالمهدي» سر ميدهد. در اين حال…

    ادامه »»»
  • برخی از اندیشه های سیاسی امام مودودی

    برخی از اندیشه های سياسی امام مودودی آزادي تنها اين نيست كه ما مسلمانان از سلطه كفار آزاد باشيم بلكه آزادي به معني واقعي كلمه اين است كه از ستمگران به ظاهر مسلمان نيز آزاد باشيم. اين نكته بايد خاطر نشان شود كه بيشتر جنگهاي آزادي بخش در دنيا عليه ستمگران، كه خود را مسلمان ميدانستند، صورت گرفته است. ايرانيها با سلسله قاجار كه خود مسلمان و ايراني بود جنگيدند. مردم ترك عليه سلاطين عثماني جنگيدند .

    ادامه »»»
  • امام مودودی و فتنه تکفیر

    امام مودودی و فتنه تكفير در دوران زوال و انحطاط مسلمانان كه انواع فتنه ها جامعه را احاطه كرده بود، فتنه بسيار خطرناك ديگري كه سر برآورد اين بود كه: هر فرقه مذهبي به بهانه كوچكي فرقه ديگر را كافر، فاسق، ملعون، خبيث، مردود و خارج از اسلام مطرح و تكفير ميكرد. مسائل فرعي در برابر مسائل اصولي و بنيادي برتري يافته بود. در سالهاي 1335-1334 ميلادي در شبه قاره هند، اين رفتار نامطلوب به اوج خود رسيده بود.

    ادامه »»»
  • جنگ در راه خدا برای عدالت اجتماعی

    جنگ در راه خدا براي عدالت اجتماعي شهید شید قطب لازم است تنها جنگي را كه اسلام مشروع دانسته و به آن اعتراف ميكند و لازم ميداند، مورد گفتگو و بيان قرار دهيم:پيامبر فرمود: " آنكه براي اعلاي كلمه خدا مبارزه ميكند، در طريق خدا است". آن كلمه خدايي كه اگر كسي در راه آن مبارزه كند مبارزه اش در راه خدا به شمار مي آيد ،‌كدام است؟مقصود از " كلمه خدا " كه از آن تعبير به اراده خدا…

    ادامه »»»
  • عواملی که مجوز جنگ هستند!

    عواملي كه مجوز جنگ هستند! شهید شید قطب اين بود اجمالي از طرز فكر اسلام، راجع به صلح. و از آنجه كه تاكنون گفته شد، اين معني به خوبي روشن گرديد كه اسلام، صلح را به عنوان يك قاعده و اصل هميشگي ميداند، و جنگ را يك مسئله استثنايي، كه به منظور برقراري سعادت تمام افراد بشر، نه يك امت و يك نژاد و يك فرد، تجويز مينمايد. موجبات كلي و عمومي كه باعث ميشود اسلام به طور استثنا جنگ…

    ادامه »»»
  • ماهیت صلح در اسلام (وحدت بزرگ)

    ماهيت صلح در اسلام (وحدت بزرگ ) شهید شید قطب مسئله در اسلام، مسئله اصيل و ريشه داريست كه ارتباط و پيوند ناگسستني و محكمي با طبيعت اسلام و نظريه عمومي و كلي آن در باره جهان و زندگي انسان دارد. همين طرز فكري كه تمام نظام هاي اسلام، به آن برميگردد و تمام تشريعات و خطابش با آن تماس دارد، و جميع قوانين و سنن و مراسمش متوجه آن قسمت است، و آنچنان دقيق است كه حتي به ذهن…

    ادامه »»»
  • صلح و آرامش در خانه

    صلح و آرامش در خانه شهید شید قطب  خانه؛ مأوي و مسكن انسان است و در سايه آن دوران كودكي و كوچكي به سر مرسد، و هر كودكي، خواهي نخواهي راه و روش آينده خود را از "خانه" ياد ميگيرد و برنامه زندگي وي در هواي هر خانه اي كه تنفس ميكند، شكل ميگيرد. و چه بسيار بوده اند حوادث و وقايعي، كه در پرده سينماي زندگي به نمايش گذاشته شده و در تاريخ نيز تاثيراتي نيز كرده كه انگيزه…

    ادامه »»»
  • مبانی و شروط مشارکت سیاسی

    مبانی و شروط مشارکت سیاسی دکتر طارق رمضان (روشنفکر مسلمان سوئیسی مصری‌تبار و نوه‌ی امام شهید حسن البنا (رحمه‌ الله‌ و رضی) در میان علما، و به طور وسیع تر، در میان مسلمانان بحث های زیاد و پرشوری بوده است درباره ی این که آیا مسلمانان می توانند در حیات سیاسی کشور خود در اروپا یا در ایالات متحده آمریکا مشارکت کنند. بر این اساس پاسخ برخی از اصول کلی منابع اسلامی و برخی از پژوهش های دانشمندان کلاسیک مثبت…

    ادامه »»»
  • نوگرایی یا تحقق کامل شدن دین

    نوگرایی یا تحقق کامل شدن دین دکتر محمّد عماره «کامل شدن دین» و نیاز « نوگرایی »و به بیانی دیگر «سلفی گری» و «نوگرایی»دو اصطلاح هستند که در عرف برخی از پژوهشگران در شیوه ی نگرش، روش، اندیشه و نتایج به دو رهیافت متقابل، و چه بسا متناقض، دلالت می کند. آنان که با همان روشهای اندیشه ی غربی به فکر اسلامی ما می نگرند، هرگز نمی توانند میان دو اصطلاح «کامل شدن دین» و نیاز به «نوگرایی»و یا بین…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا