بیداری اسلامی
-
بیداری اسلامی باید گسترش همه جانبه داشته باشد
نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: زاهد ویسی این هم یکی دیگر از انتظاراتی است که ما از بیداری اسلامی داریم، تا پیروز شود. باید اسلام را درست فهم کند و گسترش همه جانبه داشته باشد. یعنی از لحاظ طول و عرض و عمق امتداد پیدا کند. منظور از امتداد عمقی اسلام این است که در تمام شئون زندگی اسلامی امتداد یابد تا آن را از خطرات هجوم فکر استعماری آزاد نماید.
ادامه »»» -
اسلامگرایی چگونه و چرا؟ آینده آن؟ توهم یا حقیقت؟
انقلابهای پسااسلامگرایی: توهم یا حقیقت؟ نویسنده: پروفسور طارق رمضان: / گزارش و مقدمه: عبدالسلام سلیمیپور هنوز مرکب تحلیف محمد مرسی رییس جمهور جدید مصر خشک نشده بود که “پروفسور طارق رمضان” به مالزی آمد تا از اصلاحات در جهان عرب، شروط و مخاطرات آن و رابطهی آن با اسلامگرایان بگوید، به بازتعریف اسلامگرایی و اسلامگرایان در دوره جدید، و به تحلیل تحولات اخیر در جهان اسلام بپردازد. او خود نماد آن چیزی است که طالبش است و پیشبینی میکند. میراث…
ادامه »»» -
تفاوت اخوان المسلمین فکری و حزبی سیاسی؟!
تفاوت بین اخوان المسلمین بعنوان یک تفکر با حزبی که وارد قدرت شده تفوت قائل شد یک کارشناس خاورمیانه می گوید: اخوان المسلمین راه سختی در پیش دارد/ باید بین اخوان المسلمین در جایگاه یک جریان و تفکر با حزبی که وارد قدرت می شود تفاوت قائل شد. وی، درباره آینده مصر و وضعیت انتخابات پیش رو، بیشترین شانس موفقیت را برای اخوانی ها قائل است؛ هر چند که از یک سو، خود اخوان المسلمین و از سوی دیگر محمد…
ادامه »»» -
درخشش منطقه ای اخوان المسلمین و موج بیداری اسلامی
موج بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال افریقا شبکه خبری بی بی سی در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مصر به تحلیل موقعیت و جایگاه اخوان المسلمین و احزاب نزدیک به آن در مصر و برخی دیگر کشورهای عربی به عنوان اصلی ترین گروه اسلامی فعال در صحنه سیاسی این کشورها پرداخته است و در تحلیل خود از ظهور منطقه ای اخوان المسلمین یاد کرده است که در ادامه به آن پرداخته می شود.
ادامه »»» -
ویژگی های برتر رسالت جهانی اسلام چیست؟
نویسنده: استاد مرحوم فتحی یکن/ مترجم،مولود مصطفایی ویژگی های برتر رسالت جهانی اسلام که در این نوشته مورد بررسی قرار گرفته است شامل: برابری و مساوات، برابری های اقتصادی و اجتماعی، برابری های قومی، برابری نژادی، برابری حقوقی و قضایی، آزادی در اسلام، آزادی اندیشه و اظهار نظر، رأفت و مهربانی و تسامح در اسلام، آداب و اخلاق جنگی در اسلام، تشریک مساعی و همکاری های اجتماعی در اسلام، عدالت اجتماعی
ادامه »»» -
جایگاه سنت در پروژه بیداری اسلامی کجاست؟
نویسنده: دکتر مجدی الهلالی / مترجم: مجتبی دوروزی جایگاه سنت در کجای پروژه ی بیداری امت است؟ و آیا آنچه که در مورد نقش قرآن در بیداری امت گفته شد به منزله ی اکتفا کردن به قرآن و ترک سنت است؟!پاسخ: اول: سنت نظیر و مشابه قرآن، شارح آن و تفسیرگر آنچه به صورت مختصر در آن بیان شده و بعد از قرآن منبع دوم قانون گذاری است:(وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ) (نحل:44)
ادامه »»» -
تونس گسترش روشهای دموکراتیک در اندیشه و عمل اسلامگرایان
تونس پایان اسلامگرایی طالبانی و گسترش روشهای دموکراتیک در اندیشه و عمل نویسنده : استاد عبدالعزیز مولودی انتخابات تونس برای تشکیل مجلس مؤسسان قانون اساسی برگزار شد و بنا به شواهد موجود، از یک سو اکثریت بزرگی از مردم این کشور با شور و علاقه در انتخابات شرکت کردند و از سوی دیگر، حزب «النهضه» به رهبری راشد الغنوشی از رهبران مسلمان، اکثریت نسبی 40 درصدی آرا را به دست آورد و رقبای خود را پشت سر گذاشت.
ادامه »»» -
وظایف و مسئولیت های بیداری اسلامی
نويسنده: استاد محمد قطب / مترجم: جهانگیر ولدبیگی بیداری اسلامی، امروز با مسئولیت بسیار بزرگی روبرو است؛ مسئولیتی که قبلا" هیچ حرکت اصلاحی با آن روبرو نبوده است. مشکلاتی که امروز دامنگیر بیداری اسلامی است در هیچ برهه ای از زمان به این گستردگی و شمولیت نبوده است.در گذشته انحرافات بسیاری به وجود آمده و براساس قوانین و سنت های لایتغییر الهی که کسی توان مقابله با آن ها را ندارد، منجر به اثرات ناگواری در بافت جامعه اسلامی شده…
ادامه »»» -
فعالیّت جمعی و گروهی اسلامی، خوبی ها و کاستی ها
نویسنده: دکترعبدالوهاب دیلمی/مترجم:محمد جبروتی تشکیلات جمعی به شیوه ی امروزی در میان گذشتگان این مات وجود نداشت . یعنی در گذشته ، گروهی نظام مند با راه و روش برنامه ریزی شده و مشخص ، که بر پایه ی چهار چوب مشخصومعینی ، حرکت و فعالیت کند؛ و به آن پایبند باشد، وجود نداشت.اما رویدادهایی بر این امت گذشت، که در پیش گرفتن چنین روش ضابطه مند و مشخصی را با چهار چوب ویژه بر بیش تر شان بایسته گردانید.
ادامه »»» -
اسلام گرایان و تجربه حکومت داری
نوینسده: استاد مصطفی محمد طحان/ مترجم:خالد عزیزی مشارکت اسلام گرایان در حکومت، به عهده گرفتن پاره ای از وزارتها توسط برخی از شخصیتهای اسلامی ، انعقاد معاهدات با برخی از سازمانها و امضای پیمانهایی با بعضی از نیروهای سیاسی همۀ اینها منازعات و کشمکشهای زیادی را درون حرکت خارج از آن برانگیخته است.
ادامه »»» -
تحزّب، حزب گرایی اسلامی آری یا نه ؟!
نویسنده: دکتر محمود ویسی بدون تردید در عصر کنونی اهتمام به اصلاح امور به مفهوم واقعی؛ بدون حرکت بسوی تشکیل احزاب و تجمعات قدرتمند توسط افراد مومن، آگاه و صالح؛ وهمبستگی و همدلی آنان؛ هماهنگ با شرایط زمان و مکان ممکن نیست. تشکیل جماعتهای صالح و قدرتمند، هم در دوران فقدان صلاحیت حاکمان و هم در صورت صالح بودن آنان، ضروری و واجب است زیرا..
ادامه »»» -
عامل پیدایش انقلاب ها در جهان اسلام و راه حل آن
نويسنده: استاد ابوالحسن علی حسنی ندوی / مترجم: داود ناروئی شاید جهان اسلام به سبب داشتن آگاهی دینی( که منجر به پریشانی و اعتراض می شود) یا به سبب افزایش ناهنجاری های اوضاع آن نسبت به جاهای دیگر، بیش از هر جهان یا جامعه ای دیگر، بستر این انقلاب ها را داشته است.مادام که در حوزه ی قدرت و زندگی، واپس ماندگی حاکم است و ...
ادامه »»» -
بررسی مشروعیت دینی فعالیت جمعی
نویسنده: مصطفی محمد طحان / مترجم: جلیل بهرامی نیا در برابر ادعای برخی افراد مبنی بر بدعت بودن فعالیت منظم جمعی، لاجرم باید پرسید: آیا فعالیت اسلامی جمعی شرعا" مجاز است؟ اگر پاسخ مثبت است به کدام دلیل؟ حال به بررسي اين موضع از چهار منظر مي پردازيم ؛ اولا"- دلیل از قرآن کریم ، ثانیا" –شواهدی از سنت نبوی، سوم- گفته های سلف صالح و چهارم- فعالیت جمعی در نظر دعوتگران معاصر.
ادامه »»» -
چگونگی تعامل جماعت های اسلامی در داخل یک سرزمین
نويسنده:استاد مصطفی مشهور / مترجم:محمد جبروتی بر ما لازم است که برای از بین بردن اسباب و علل تفرقه و اختلاف بین خودمان و دیگران و بین برخی از جماعت ها به اندازه ی توانمان تلاش و فعالیت کنیم، و در میان همه درباره ی خطر تفرقه و اختلاف نفرت ایجاد کنیم تا از تفرقه گریزان باشند
ادامه »»» -
عدم تعصب نسبت به کیان جماعت
ابو ابراهیم احمد بن نصر الله / مترجم:عبدالغنی براهویی خطرناک ترین پدیده ای که وحدت اسلامی را به نابودی می کشاند، تعصب حزبی اعضای جماعت و یا غفلت از وحدت کیان اسلامی می باشد، گاه تعصب به جایی می رسد که جز کسانی که با وی هم اندیشه اند، با دیگران هرگز احساس هم دردی نمی کند و غیر از اندیشه ها و افکار اعضای جماعت خود را قبول ندارد و به آن ها اعتماد نمی کند
ادامه »»»