عقیده

  • مفهوم اسلام و مسلمانی

    استاد شهيد ناصر سبحاني / تهيه و تنظيم : محمّد حامدي اسلام كلمه‌اي است عربي و به معنی سلامت می‌باشد. سلامت عبارتست از اينكه انسان از آفت و درد و بلا محفوظ باشد. اسلام يعني اينكه چيزي از آفت و درد و بلا رستگار شود. مسلماني عبارتست از اينكه انسان از طریق شناخت و عمل به اسلام خود را از آفات و بلاها سالم گرداند.

    ادامه »»»
  • مسلمان بودن در عقیده یعنی چه ؟ ۱۹ نکته اساسی

    نويسنده:استاد فتحی یکن / مترجم:عبدالعزیز سلیمی شرط نخست در گرویدن و وابستگی به دین اسلام برخوردار بودن از «عقیده» صحیح و «جهان بینی» سالم است. عقیده ای سازگار و هماهنگ با کتاب خدا و سنت رسول او و باورمند گردیدن به باورهای مسلمانان صدر اسلام تردیدی در تقوایشان وجود ندارد.

    ادامه »»»
  • حقیقت و مفهوم ایمان

    مجدی الهلالی/مترجم:مجتبی دوروزی ایمان عبارت است از اقرار و تصدیق ...اقرار و اطمینان قلب نسبت به تفکرات عقل و اعتقاد و تصدیقش نسبت به آنها و ارتباط با آنها ،و بدون این اقرار و تصدیق این تفکرات در محدوده ی عقل محصور و متوقف می مانند. لفظ ایمان نسبت به افکاری به کار برده می شود که قلب با آن تعامل داشته و آن را تصدیق نماید

    ادامه »»»
  • شفاعت "ممکن " و شفاعت "غیرممکن "

    نویسنده‌: استاد ناصر سبحانی (رحمه‌الله) کمتر کسی از یاران این دعوت را در مناطق اهلِ ‌سنّتِ ایران، می‌توان یافت که‌ روزی روزگاری، گوشِ دل به‌ نوای روحنواز ماموستا ناصر سبحانی در زمینه‌های عقیده‌، تفسیر قرآن، عبودیت، تزکیه‌، اصول فقه‌ و ... نسپرده‌ باشد و از آثار بی‌بدیل آن اندیشمند بزرگ، عطش خود را فروننشانده‌ باشد. 28 اسفندماه‌ 1388، بیست سال، از عروجِ ملکوتی و مظلومانه‌ی آن داعی إلی الله‌، مجتهدِ محقّق و مفسّر بزرگ قرآن، به‌ سوی معبود بی‌همتا، می‌‌گذرد.

    ادامه »»»
  • مسأله کفر و ایمان از دیدگاه امام شافعی

    استاد عبدالله احمدیان "رح" یکی از مسائلی که در عصر امام شافعی مردم را هیجان زده نمود، و نه تنها در محافل فقها و محدثین و متکلمین بلکه بیشتر در کوچه و بازار و مجالس کسبه و بازرگانان غوغایی را بر پا کرده بود این پرسش بود که ایمان چیست و مؤمن کیست؟ یا روی دیگر این سکه: کفر چیست و کافر کیست؟ و سبب اهمیت این مسأله این بود ...

    ادامه »»»
  • بررسی دیدگاه ماتریالیسم دیالکتیک در باره ای

    عبدالرحمن حسن حبنّکة المیدانی / ترجمه : محمد سلیمانی ترفند «ماتریالیسم دیالکتیک» که زیربنای فکری مارکسیست‌ها در عدم پذیرش قضایای ایمانی به شمار می‌آید، بدین‌گونه است که آنان ادعا می‌نمایند شناختشان از واقعیت‌ها مبتنی بر تجربه و مشاهدة حسی می‌باشد و آن را «طریقة استدلال علمی» نام نهاده‌اند. بنابراین، چون از نظر آنها قضایای ایمان به خدا و پیامدهای ناشی از آن، در قالب تجربه و مشاهده نمی‌گنجند، لذا گمان می‌برند که قضیه‌ای غیر علمی را انکار کرده‌اند.

    ادامه »»»
  • مرگ از دو دیدگاه متفاوت!

    پرویز تاجداری یکی از واقعیت ها ی اساسی و غیر قابل انکار برای هرمتفکری مرگ است، مرگ همراه با تولد انسان متولد می گردد و این دوقلوی بهم پیوسته یعنی زندگی و مرگ همواره در طی زندگی خاکی با انسان همراه است، لیکن انسان بعلت ملموس بودن زندگی آن را احساس می کند ولی بعلت عدم شناخت مرگ آن را به فراموشی می سپارد

    ادامه »»»
  • دورنمای دنیای دیگر "آخرت " در قرآن

    سید قطب / ترجمه: غلام رضا خسروی دور نمای رستاخیز در قرآن روشن ترین گفتگوها و صحنه های این کتاب است . قرآن به جلوه های قیامت و برانگیخته شدن پس از مرگ و حساب و پاداش و مجازات تنها از راه بیان و توصیف وارد نمی شود .هنگامه بزرگ رستاخیز و وعده های دنیای پس از مرگ آن چنان با شاهکار و قدرت خلاقه صورت بندی ، درک نشدنی ، و زنده و روشن نمایان می شود که همه…

    ادامه »»»
  • اصرار عجیب قرآن بر قضیه توحید !

    مهندس مهدی بازرگان در مقابل این بی نیازی و بی اعتنائی عده ای از انسانهای قرن بیستم نسبت به خدا تا دلتان بخواهد در قرآن اصرار و تکرار و تأکید درباره خدا دیده می شود!خیلی بیشتر و شدیدتر از آنچه که حتی فقها و علماء عمل و به ما توصیه می نمایند. آیات قرآن را اگر آمار گیری کنید. یقینا" بیش از سه ربع آن مستقیم و غیر مستقیم در معرفی و ستایش خدا، دعوت به توحید یا منع شرک…

    ادامه »»»
  • عقیده به آخرت و تکیه روی عناصر زمان

    مهندس مهدی بازرگان اعتقاد به آخرت یا بهشت و جهنم در غالب ادیان مخصوصا"در مذاهب توحیدی وجود دارد. ولی توجه قرآن به آن در مقایسه با تورات و انجیل، اختلاف فوق العاده ای نشان میدهد. در حدود یک سوم قرآن اعلام یا تشریع و تذکر قیامت قیامت و آخرت است و از اینده ای خبر می دهد که ابعاد بینهایت در جلوی انسان است. در حالیکه در تورات و انجیل ندرتا" به ان بر می خوریم.

    ادامه »»»
  • پیامدها و آثار شرک

    امام ابن قیم جوزی / مترجم: عبدالعزیز سلیمی مقصود این است از آنجا که شرک بزرگترین ستم ها و زشت ترین پلشتی ها و بدترین بدی هاست، از نظر خداوند نیز مبغوض ترین و ناپسندترین امور است و بیش از هر چیزی خداوند از آن خشمگین می شود، و مجازات هایی را که در دنیا و آخرت برای اهل شرک قرار داده برای هیچ گناه دیگری آن را قرار نداده است.

    ادامه »»»
  • سیر تحول شرک در جهان انسان و توجه وسیع قرآن د

    مهندس مهدی بازرگان شرک به خدا که یک وجهه آن استکبار و تکیه گاهش استضعاف بوده و جلوه های گسترده ای در فعالیت های روانی، ذهنی، دینی، اجتماعی، و علمی انسان ها دارد، در حقیقت مقابله یا ترکیبی از دو عامل می باشد. از یک طرف همانطور که قبلا" اشاره شد خداجوئی و خداپرستی انسان را می بینیم که ذاتا" شیفته حق و حقیقت، تعالی و تقدس و کبریا می باشد

    ادامه »»»
  • روز آخرت در یک نگاه

    امام محمد غزالی / ترجمه: برهان الدین حمدی خدا به سبب مرگ، روح را از بدن افراد بشر جدا می سازد و در روز رستاخیز مردگان را زنده از قبرها خارج می کند و آنچه در قلبها و سینه های ایشان بوده است آشکار می سازد. و هر انسنی که مکلف بوده باشد، تمام اعمال نیک و بد خود را حاضر می بیند و با کارهای بزرگ و کوچک خویش روبرو می­شود

    ادامه »»»
  • پایان حیات و پدیده مرگ

    پایان حیات و پدید مرگ  /  یوسف سلیمان زاده قرآن کریم، مرگ را واپسین مرحله ی زندگی دنیا و اغاز زندگی جدیدی معرفی می کند. ذهن های مادی که همه چیزشان با محسوسات و امور مادی است، نهایت دست و پا زدن و تلاش خود را انجام می دهند تا با نفی واقعیت و انکار آن، فساد خود در زمین را توجیه کرده و از خود رفع مسؤلیت نموده و تحت فرمان غرایز چند صباحی از زندگی دنیوی را با…

    ادامه »»»
  • ناصر سبحانی

    ایمان به قضا و قدر

    ایمان به «قضا و قدر » استاد ناصر سبحانی بعد از مسئله ایمان به خدا و آخرت یکی از مسائل بسیار مهم دیگر که مطرح است و بدون آن انسان نمی تواند بنده ی خدا باشد و عبادت و بندگی خدا را به صورت کامل انجام دهد، مسئله «قضا و قدر» است. توضیح این که: انسان مسلمان باید چنین معتقد باشد که خداوند متعال از همه چیز خبر دارد، و همه چیز را می داند، و قدرت و توانایی این…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا