دعوت و داعی
-
اسباب و دلایل به تأخیر افتادن پیروزی و نصرت خدا
نويسنده: عبدالحميد البلالي / مترجم: قادر قادري خداوند قطعا" از اولياءو دوستان خود دفاع ميكند و اين وعده ا ي است از جانب او، اما مشّيت و اراده ي باري تعالي چنان جاري شده است كه پس از آن كه اولياء و دوستان مخلصش از اسباب و عوامل رسيدن به پيروزي كمك گرفته و زمينه هاي مادي و معنوي آن را فراهم نموده، او نيز به دفاع از آنان برخاسته و آن ها را مورد حمايت و پشتيباني خود قرار…
ادامه »»» -
شیوه دعوت افراد به اسلام را از پیامبر بیاموزید!
نويسنده: عباس حسن السیسی / مترجم: محمود محمودی بعضی از برادران نمی توانند حرکت به سوی دعوت را با یک انسان شروع کنند و علتش را این می دانند که آگاه به راه و روش دعوت نیستند و یا بر اساس این راه و روش بار نیامده اند. آن ها گمان می برند احادیثی که از پیامبر خدا (ص) می خوانند، فقط جنبه ی تبرّک دارد و نمی دانند که برکت باید دارای اثر باشد و این اثر هم «خلاقیت…
ادامه »»» -
شیوه های تأثیر در دیگران در دعوت و تبلیغ دین
نويسنده: عبدالله ناصح علوان/ مترجم:محسن شیخی مهمترین شیوه ی تأثیر در دیگران آن است که رفتار داعی با گفتارش یکی باشد. خداوند متعال خطاب به کسانی که دیگران را به نیکی فرا می خوانند، ولی خودشان را فراموش کرده اند، با توبیخ و تهدید می فرماید:( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ) (صف:2) « اي مؤمنان ! چرا سخني ( به ديگران ) ميگوئيد كه خودتان برابر آن عمل نميكنيد ؟ »
ادامه »»» -
توجیه دعوت – دعوت اسلامی چرا و چگونه؟
نويسنده: امام شهيد حسن البناء/ترجمه: مصطفی اربابی ما با ساده ترین وسایل پیروز خواهیم شد، و دولت های بزرگ از ما چیزی را خواهند دید، که قبلاً با آن آشنایی نداشته اند، فضایل والای ما از نو برانگیخته خواهد شد، و روح طوفان زا و ویرانگر و استوار ما که زمانی با حسن نیت پوشیده شده بود، و آرزوهای وسیع داشت، از نو بر جهان نهیب خواهد زد:
ادامه »»» -
فنون دعوت ، کسی که دعوت می کند باید…
نويسنده: دکتر عائض القرنی / مترجم: عبدالقادر ترشابی داعی مانند مجاهدی است که در راه خدا جهاد می کند. همانگونه که مجاهد یکی از مرزها را حفاظت می نماید، و همان گونه که مجاهدین با دشمنان خدا می جنگند، داعی نیز با دشمنان خدا یعنی کسانی که می خواهند شهوات و شبهات را در میان امت رواج دهند، نسل های مسلمان را به فساد بکشند و امت را به سوی انحطاط سوق دهند و در منجلاب زذایل غرق سازند، می…
ادامه »»» -
حسن ظن به مخالفان فکری و حرکی
نويسنده: يوسف قرضاوی / ترجمه: عمر قادری يکی از مبادی مهم اخلاقی در برخورد کارگذران ودعوت گران اسلامی با يکد يگر عبارت از حسن ظن به ديگران وبرداشتن عينک بد بينی از روی چشمهای خود نسبت به اعمال آنان می باشد ونبايد اخلاق مسلمان چنين باشد که در وقت موازنه کردن اعمال ديگران وموضعگيريهای شان هميشه آنان را متهم وکار خود را توجيه کند
ادامه »»» -
چالش و راهکارهای ، علماء و طلّاب دعوتگر
نویسنده : بهزاد شینه جانی برداشتن هر قدمي جهت ايجاد داعي ناصح و امين، يكي از بزرگترين خدمتي است كه به عالم بشريت مي شود كه ان شاءالله خداوند اين اعمال را بوسيله ثبات و دوام آراسته گرداند و اهداف عالي را در ميدان عمل به اهتزاز در آورد.( أَنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ أَدْوَمُهَا وَإِنْ قَلَّ/ بخاري)
ادامه »»» -
مسابقه و رقابت در کسب خیر وحسنه برای دعوتگران
نویسنده: محمد عبدالله فرج الله / مترجم: حلیمه احمدی، زهرا محمودی آری یک فرد ضعیف و ناتوان ناامید و شکست خورده چگونه می تواند بار دعوتی را به دوش بکشد که آسمانها و زمین و کوه ها از حمل آن ترسیدند؟! چنین کسی کی می تواند مقام رهبری بشریت و معلم انسانیت را داشته باشد؟!
ادامه »»» -
زندگی سازی ، برتر از جریان … بر بلندای قله ها
نویسنده: محمد احمد راشد/مترجم: محمد ابراهيم ساعدي رودي منظور از نامگذاري «زندگي سازي» اين است که اداره ي زندگي را يک «صنعت» مي دانيم؛ صنعتي که مهارت هاي خاص خود را دارد و بر اثر تجارب به دست آمده بهبود مي يابد، مثل کسي که آهنگري مي کند، بايد ويژگي هاي آهن را بداند, يا کسي که نجار است بايد انواع و اقسام چوب ها را بشناسد.
ادامه »»» -
نکات ضروری برای دعوتگران در زمینه سنت
امام یوسف قرضاوی/مترجم:محمد صالح سعیدی نخستین یادآوری این است که به قسمت عملی سنت توجه خاصی شود، و بسیار به آن اهمیت داده شود، زیرا قسمت عملی سنت همان چیزی است که به سیرت پیامبر گرامی (ص) ارتباط دارد و موضع گیری هایش را در امور مختلف و هدایت و راهنماییهایی را در تمام مراحل و کارهای دین و دنیا نمایان میسازد.
ادامه »»» -
دعوت و حکم آن از دیدگاه قرآن و سنّت
ابوأسماء دعوت واژه ی عربی از ریشهی (دعا یدعو) به معنی فرا خواندن، به کمک طلبیدن، متمایل ساختن، و جلب نمدن است . حال اگر پسوند به آن اضافه کنیم یعنی فرا خواندن به سوی اسلام.خداوند متعال در قرآن می فرماید: «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِیرَهٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ » [یوسف/۱۰۸]
ادامه »»» -
آسان گیری و مدارا
عباس حسن السیسی / مترجم:محمود محمودی عرب بیابان نشینی در مسجد، ادرار کرد. مسلمانان داخل مسجد برخاستند تا با او گلاویز شوند. اما پیامبر خدا(ص) فرمود: «رهایش کنید و روی ادرار یک دلو آب بریزید. خداوند شما را برای آسان گیری فرستاده است نه برای سخت گیری.» (رواه البخاری)این حدیث و این ماجرای هیجان انگیز، از درس های بزرگ و مهمی است
ادامه »»» -
نصیحت و مبلغان دینی
دکتر هشام الطالب / مترجم: سید علی محمد رئوفی یکی از ویژگی های مبلغ مذهبی، نصیحت کردن و ارائه توصیه های خیر خواهانه به دوستان مسلمان است به همان معنی که اصطلاح جامع قرآنی نصیحت بیانگر آن است. نصیحت ابزار اصلی واکنش راستین و صادقانه در جامعه اسلامی است.واژه نصیحت به معنی خلوص، اخلاص و خیر خواهی است. پند و اندرز و پند دادن و اندرز گفتن را به این خاطر نصیحت می گویند که از سر خلوص نیت و…
ادامه »»» -
تکفیر کردن دیگران یک انحراف خطرناک
استاد مصطفی مشهور / مترجم : عبدالواحد لشکر زهی در راه دعوت همیشه انحراف فکری خطرناکتر از انحراف استراتژیکی است چون هنگامی که تفکر و ایدئو لوژی صحیح با شد، می توانیم بوسیله آن استراتژی را تصحیح نماییم ولی اگر انحراف در عقیده باشد موجب می شود که حرکت از همان ابتدا غلط آغاز شود و چون خطا در عقیده است هرگز نمی شود آن را اصلاح نمود.
ادامه »»» -
مناجات و نیایش
مناجات و نیایش استاد مصطفی مشهور / مترجم: مجتبی دوروزی خدایا در سکون وسکوت شب رو سوی در گاه تو آورده ام در حالی که مردم در خوابند تاخواسته ام را از تو بطلبم و تو آن را بر آورده کنی، نیازمند مسکینی دروازه ی کریم بخشنده ای را می کوبد.یکی از دلائل لطف و کرمش این است که می بخشد در حالی که هیچ واسطه و مانعی را میان من و خودش قرار نداده است
ادامه »»»