دعوت و داعی

  • عابد الجابری

    بیداری اسلامی، خلافت و نظام سیاسی در اندیشه عابدالجابری

    بیداری اسلامی، خلافت و نظام سیاسی در اندیشه عابدالجابری نویسنده : محمدجواد خلیلی جابری روشنفکر بلندآوازه جهان عرب که در سال ۲۰۰۲ رخ در نقاب خاک کشید. وی از پرکارترین نویسندگان و صاحب نظرانی بود که بازسازی منظومه فکری عربی ـ اسلامی را در دستور کار داشت. از این رهگذر، جابری با بهره‌گیری از روش‌های تبارشناسانه و دیرینه‌شناسانه فوکو و نیز اصول شالوده‌شکنی دریدا و نیز پدیدارشناسی گادامر، به واکاوی سنت اسلامی ـ عربی پرداخت. عمده آثار او از سال…

    ادامه »»»
  • حکومت اسلامی

    روش شناسی فعالیت‌های سیاسی معاصر برای برپایی حکومت اسلامی

    روش شناسی فعالیت‌های سیاسی معاصر برای برپایی حکومت اسلامی نوشته: احمد فرید فرزاد هروی چکیده: مسلمانان به مدت چهارده قرن سیادت و رهبری جهان را در دست داشتند. این سیادت، نه یک حکومت محلی بود و نه یک حکومت منطقه‌ای؛ بلکه در چارچوب خلافت اسلامی بر نیمی از کره‌ی زمین با شیوه‌های مختلف حکومت کردند. مدینه منوره، شام (سوریه امروزی)، بغداد، استانبول یکی بعد از دیگری مراکز خلافت اسلامی بوده است که نه تنها ساحه‌ی اقتدار آن بر جهان اسلام…

    ادامه »»»
  • اسلامی که به سوی آن فرا می خوانیم!

    اسلامی که به سوی آن فرا می خوانیم! نویسنده : علامه یوسف قرضاوی / مترجم : عبدالخالق احسان اسلامی است که عقل را مورد خطاب قرار داده و در فهم دین و آبادانی دنیا به آن اعتماد دارد،‌ اسلامی که به علم و دانش گستری و استفاده از جدیدترین تئوری های علمی دعوت می کند و دستاوردهای علمی در تمام میدان ها را می پذیرد،‌ اندیشیدن را عبادت دانسته و فراگیری هر علمی را که امت به آن نیاز دارد،…

    ادامه »»»
  • اسلام

    چرا این جام نوشین نیست؟!

    چرا این جام نوشین نیست؟! نویسنده: عبدالرحمن عزام انسان دارای سرشت، خوی و فطرت است. و بر اساس آن به برخی از پدیده‏ ها گرایش دارد و از پاره ای دل بریده و نسبت بدان بی میل است. معیار علاقه و پسند او، هماره بر این محور پایدار و گردونه‏ی آهنگ آن، بر همین دایره می چرخد. لذا اگر چیزی را بپسندد، گر چه تلخ ترینِ دنیا باشد به کام او گوارا است و هرگاه از شیرین‏ترین‏ها، او را خوش…

    ادامه »»»
  • قیام اللیل

    قیام اللیل سلاح دعوتگر و فرصتی برای تربیت

    قیام اللیل سلاح دعوتگر و فرصتی برای تربیت نویسنده: احمد لافی / برگردان: عبدالرحمن عزام خداوند متعال کتاب هایش را فروفرستاد و پیامبرانش را برانگخیت تا نشانه ای برای هدایت سرگشتگان به سوی راه سعادت باشند؛ خداوند متعال می فرماید: «طه مَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى/(ای پیغمبر!) ما قرآن را برای تو نفرستاده ایم تا (از غم ایمان نیاوردن کافران، و نپذیرفتن شریعت یزدان) خویشتن را خسته و رنجور کنی» [طه:۱-۲]. و عبادت هایی را مشروع گردانیده است که انسان…

    ادامه »»»
  • سرمایه گذاری معنوی

    مهم‌ترین عوامل و راه های ایحاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری معنوی

    مهم‌ترین عوامل و راه های ایحاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری معنوی نویسنده: عبدالعزیز اربابی انگیزه و سرمایه‌گذاری قطعاً انسان به دلیل داشتن موانع بسیار در زندگی از جمله دشمن بزرگ انسانیت، شیطان، نفس، محیط فاسد، دوستان ناباب، دشمنان و… فاقد انگیزه‌ی کافی، برای سرمایه‌گذاری معنوی است و بدون داشتن محرک قطعاً نمی‌تواند اقدام به هیچ کاری کند. همین که خداوند متعال در قرآن، نیکوکاران را به بهشت بشارت و بدکاران را به دوزخ هشدار می‌دهد بهترین و قوی‌ترین دلیل برای این…

    ادامه »»»
  • محمد علی صلابی

    ویژگی‌های شخصیتی فرد دعوتگر و مصلح

    ویژگی‌های شخصیتی فرد دعوتگر و مصلح نویسنده : : دکتر علی محمد صلابی/ مترجم: سرگل عزیزی الف- اخلاص کسی که برای اصلاح و برقراری صلح تلاش می‌کند باید عملش خالصانه برای رضای خدا باشد و،  اجر و پاداش آن را تنها از خدا بخواهد. خداوند سبحان می‌فرماید: « وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا‏ » (نساء/۱۱۴) «هر کس عملی را برای رضایت خداوند انجام دهد به او پاداش عظیمی می‌دهیم.» نباید برای عملش انتظار قدردانی را…

    ادامه »»»
  • بهار عربی

    آینده‏ ی فعالیت های اسلامی پس از بهار عربی

    آینده‏ ی فعالیت های اسلامی پس از بهار عربی نویسنده: عماد غانم / مترجم: عبدالرحمن عزام میان اسلام، شریعت اسلامی و حرکت اسلامی، فرق واضحی وجود دارد. اسلام از چشم انداز عقیده، عبارت از دینی است که خداوند متعال از آوانِ آفرینشِ انسان نخستین، برای توده‏ی پیامبران خود، گسیل داشته و به زمینیان فرود آورده است؛ اما، از دیدِ شریعت، اسلام؛ عبارت از احکامی است که خداوند متعال بر همه‏گان فرض گردانیده و در پیوند بدان، پایان‏بخش خط پیامبری –…

    ادامه »»»
  • زن دعوتگر

    اولویات زن مسلمان در خانه و دعوت

    بقلم : عبدالله حامد / ترجمه: ادریس قیصری از دیر باز بسیاری از زنان مسلمان دعوتگر  و عاملان در میدان دعوت برخواسته و فعالیت دینی داشته اند، و قضیه ی تنازع در بین «وظایف خانه»  و «دعوت» برای خواهر دعوتگر پیش آمد، تا جایی که تقصیر و تعدی در حقوق هر یک از زوجین به وجود آمد و این اشکالی است که زن و شوهر در بسیاری از اوقات از آن شکایت  دارند. برای رفع این مشکل در درجه ی…

    ادامه »»»
  • ﺭﺍﻏﺐ ﺍﻟﺴﺮﺟﺎﻧﯽ

    وسطیت و میانه­ روی تمدن اسلامی

    وسطیت و میانه­ روی تمدن اسلامی نویسنده : د. راغب سرجانی / ترجمه: عبدالخالق احسان توازن و میانه روی از بارزترین ویژگی های تمدن اسلامی است، هدف ازین ویژگی تعادل و میانه روی بین دو طرف مقابل و متضاد؛ طوری که یکی از طرف ها برجسته نگردیده که طرف مقابل را طرد نماید و هم چنان یکی از دو طرف بیشتر از حق خویش را نخواهد که به طرف مقابل طغیان کرده و حقش را ضایع سازد. این توازن و…

    ادامه »»»
  • فتحی ابوالورد

    پایبندی و همراهی دعوت، فکر و برنامه ، نه شخص و حزب

    پایبندی و همراهی دعوت، فکر و برنامه ، نه شخص و حزب نویسنده: فتحی ابوالورد / برگردان: عبدالرحمن عزام بزرگترین درس دلنشین و ماندگاری که مسلمانان از غزوه‏ ی احد گرفتند، این بود که بجای دعوتگر، بادعوت پیوند برقرار نمایند و بجای اشخاص، با افکار ارتباط گیرند و بجای قاصد، با پیغام و بجای فرستاده، با فرستنده آشنا شوند. لذا، غیاب دعوتگر را به کناره گیری از مسیر و بریدن از عمل تفسیر نمی نمودند. و ناپدید شدن وی را…

    ادامه »»»
  • عبدالعظیم کریمی

    قواعد تربیت متعادل

    قواعد تربیت متعادل نویسنده: دکتر عبدالعظیم کریمی تربیت و استعداد با توجه به نیروی محرکه در تعلیم و تربیت که عبارت است از غریزه‌ی تحقق بخشیدن به خود انسان و خدمات کمکی معلم که در مسیر تحقق به خود بخشیدن به نوجوان صورت می‌گیرد، حال به مواردی که باید در تعلیم و تربیت نوجوان برای تحقق خویشتن مورد التفات و حمایت قرار گیرد، اشاره می‌شود. در این جا می‌توان از پنج استعداد و سرشت اساسی انسان که باید مورد حمایت…

    ادامه »»»
  • محمد منیر سعدالدین

    تعریف و اهداف تربیت اسلامی

    تعریف و اهداف تربیت اسلامی نویسنده: محمد منیر سعدالدین / مترجم: مرتضی اکبرزاده  شاید بهترین چیزی که آغازگر سفرمان در تربیت اسلامی است، این آیات قرآن باشد: «‏اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ‏*‏خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ‏*‏اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ‏*‏الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ‏*‏عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ‏» علق/۵-۱ مهم‌ترین وجه تمایز تربیت اسلامی از دیگر مکاتب تربیتی همین آیات شریف هستند. به کار بردن کلمۀ «ربک» دلالت تربیتی قاطعی دارد، و «به همین سبب هم نگفت: «خالقک» یا «الهک» یا «فاطرک» تا افادۀ معنای…

    ادامه »»»
  • خدمت به مردم

    خدمت به مردم و کمک به دیگران، یک اخلاق زیبای اسلامی

    خدمت به مردم و کمک به دیگران، یک اخلاق زیبای اسلامی نویسنده: فاروق ابراهیمی یکی از نقاط قوّت اخلاق اسلامی توجه به انسان‌ها، حس همکاری، نیکوکاری و خدمت‌رسانی به مردم است که در جلوه‌های مختلف به وجود می‌آید و یکی از شاخه‌های ارتباط یک انسان مسلمان در کنار ارتباط با خالق و ارتباط با خویش، ارتباط با محیط و انسان‌ها است که یکی از راه‌های آن خدمت به خلق و اهتمام به این امر می‌باشد. حال سؤالاتی مطرح می‌شود: که…

    ادامه »»»
  • کمک به دیگران

    دینداری و مسلمانی یعنی دردستانی و درمان‌دهی دیگران

    دینداری و مسلمانی یعنی دردستانی و درمان‌دهی دیگران نویسنده: صدیق قطبی خدا، آن‌گونه که خود توصیف کرده است «غنیّ» و «صمد» است و هرگز گَردِ فقر و احتیاج بر ردای کبریایی و جلال او نمی‌نشیند. «وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ»(محمد:٣٨). این ماییم که در نهایت فقر و احتیاجیم: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»(فاطر:١۵) اگر چنین است، خدمت به خدا چه معنایی پیدا می‌کند؟ به چه شگرد و شیوه‌ای می‌شود از لبخند او نصیب…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا