مقالات

  • ظلم و ستم

    دکتر عفیف عبد الفتاح طباره / ترجمه: محمد صالح سعیدی شایان ذکر است که اسلام نسبت به جامعه اعتنا و توجه خاصی دارد، و طبیعی است افراد جامعه نسبت به همدیگر مرتکب اقسام خطاهها و ظلم و ستمها می شوند، و با انواع لغزشها و کارهای خلاف شوؤن اجتماعی دچار می گردند، و پاره ای از انواع این ظلمها و لغزشها ی اجتماعی را بیان می کنیم، زیرا که خطر آنها همراه با مشکل ترین سختیها و زیانهایشان دامنگیر جامعه…

    ادامه »»»
  • شراب و شرابخواری از دیدگاه اسلام

    استاد محمد ابوزهره / مترجم: محمود ذبیحی در آیات قرآن به ضررهای شراب و این که نوشیدنی مضری است، اشاره شده و انسانها را از نوشیدن آن منع کرده است. اما نادانهای زمان ما می گویند. این جمله دلالت بر نهی ندارد و اگر حرام بود باید می فرمود:«لا تشربوا»، این سخن بی مزه، قابل توجه نیستف اما چون زیاد تکرار می شود، در پاسخ آن می گوییم:...

    ادامه »»»
  • نتایج و اهداف تمدن و آینده این تمدن و راه چار

    دکتر عبدالله ناصح علوان / مترجم: مولود مصطفایی با بررسی تاریخی تمدن جهان پی می بریم که تمدن اسلامی به شکوفایی و رشد کامل رسید، تا جایی که توانست استاد و سرمشق تمدنها دیگر در طول تاریخ شود، و بشریت در شرق و غرب عالم، پیوسته از چشمه سار گوارای آن، در گذر زمان ها و دوره ها سیراب گشته است. و اروپا – به اعتراف متفکران و محققان خود – هرگز به این درجه از تمدن و پیشرفت و…

    ادامه »»»
  • توبه تولدی دوباره

    شيخ ناصر صالحي نژاد قشمي من که از گناه و غفلت خسته و بیزار شده ام و می خواهم به آغوش دین بازگردم، چگونه باید توبه کنم؟ خود است و با توبه، دوباره متولد شده و زندگیِ تازه ای را شروع می کند. پس ای آنکه  آغشته به گناهان شده ای و در خواب غفلت خفته ای، تکانی بخور و بیدار و بینا شو و اندیشه کن و عزم جزمی بنما و به گدشته ات برگرد و دفتر زندگیت را…

    ادامه »»»
  • سوگند التزامی شیطان در قرآن

    محمد فاکر میبدی آیه :«‏ قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ‏‏ إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ‏» (شیطان گفت: به عزت تو سوگند، همه آنها را گمراه خواهم کرد، مگر بندگان خاص تو از میان آنها.) عزت در لغت به معنی حالتی است، که مانع از مغلوب شدن می شود، و به تعبیر ارباب لغت «لم یقدر علیه» و کسی که چنین حالتی را داشته باشد، عزیز(شکست ناپذیر)می گویند.

    ادامه »»»
  • مراحل تدوین حدیث

    صلاح الدین توحیدی قرآن و سنت با هم مترادف و مرتبط هستند و فهم قرآن در بیشتر موارد بدون درک دقیق و صحیح از سنت امکان پذیر نیست. سنت، تفسیر عملی قرآن و تطبیق واقعی و الگوی عملی اسلام است. پیامبر خدا(ص) موظف بود آنچه از قرآن را که برایش نازل می شد، برای مردم به صورت واضح بیان نماید

    ادامه »»»
  • اسراف و تبذیر

    دکتر عفیف عبد الفتاح طباره / ترجمه: محمد صالح سعیدی مهمترین مظاهر خو شگذرانی و غرق در لذائذ نامشروع،اسراف و زیاده روی در مصرف اموال، و خرج آن در امور غیر ضروری است،اموری که حرام و بی مورد می باشند،پس چنین اموری فقر و بینوائی،و زحمت و مشقت را در میان طبقات زحمتکش و کم درآمداشاعه می دهد،و بدیهی است که در اثر بینوایی و بیچارگی، کینه ها و بدبینیها به وجود می آید، خواری و پستی رواج می یابد…

    ادامه »»»
  • بهشتیان در گفتگویی با دوزخیان

    عبدالحميد البلالي / ترجمه: عبدالله ريگي احمدي پس از اينكه بهشتيان جملات نويد بخش «خلودفلاموت» را مي‌شنوند كه بيانگر جاويد ماندن آنها در نعمتهاي بهشت است، صدايي از غيب به گوششان مي رسد: اين نعمتها و اين بهشت، نصيبتان شد، بخاطر اينكه در دنيا همواره بر انجام اعمال نيك و شايسته آزمند بوديد و در مقابل انواع فتنه ها و آزمايشات، از خود بردباري نشان داديد و از لذتهاي نامشروع و فريبنده، چشم بر بستيد

    ادامه »»»
  • پاره ای از ضررهای طرایق و خانقاه ها

    کمال روحانی در طول تاریخ،خانقاه ها و تکایا و رهبری مشایخ اگر چند شیخ انگشت شمار چون شیخ محمود،شیخ سعید پیران،شیخ عبدالسلام و چند نفر دیگر بگذریم،منفعل ترین و خنثی ترین گروه اجتماعی مذهبی اند. در همین گذر تاریخی عرفان در کردستان،می بینیم شیخ چون از کثرت مریدان مستفیض شود و بر تعداد روستا ها و چشمه ها و باغ ها یش اضافه گردد او را بس است

    ادامه »»»
  • آزادی، خجسته آزادی !

    دکتر علی شریعتی       چه زبان توانایی است زبان قصه! چه قدرت و گسترش و ظرافتی هست در سمبولیسم، هیچ چیز نیست که در آن و بدان نتوان گفت. سمبولیسم در اروپا در دوره ای رشد کرد که اختناق سیاسی پدید آمد. یک نویسنده ی توانا در بحرانی ترین و شدیدترین شرایط سیاسی و دیکتاتوری خطرناک ترین حرف ها را می تواند بزند.

    ادامه »»»
  • ده حجاب میان بنده و خداوندش

     (برگرفته از سخنان امام ابن قیم) ترجمه و بازنویسی: ابوعامر ملامحمدی یعنی اینکه بنده، خداوند خود را به درستی نشناسد یا اینکه درک اشتباهی از او در ذهن داشته باشد. آنکه او را دوست ندارد او را نشناخته و آنکه او را نشناخته نیز ممکن نیست او را دوست بدارد. بر این اساس، کسی که واقعا اهل سنت پیامبر است و واقعا در جستجوی علم نسبت خداوند و دینش است

    ادامه »»»
  • برخی از ویژگی های اخلاقی قوم یهود

    د. عبدالکریم زیدان / مترجم: حسن سرباز نقض عهد و پیمان / پیروی از هوا و هوس / انکار حق اگر متعلق به دشمنانشان باشد / حسادت یهودیان نسبت به مسلمانان / یهودیان و آرزوی برگشتن مسلمانان از اسلام/ یهودیان و راه های به شک انداختن مسلمانان نسبت به اسلام / اصرا ریهودیان بر انکار نبوت حضرت محمد(ص) و ...

    ادامه »»»
  • برخی از باورهای یهودیان

    د. عبدالکریم زیدان / مترجم: حسن سرباز یهودیان عزیر را پسر خداوند می نامند / یهودیان می گویند: به جزچند روز محدود آتش جهنم گریبانگیر ما نمی شود / یهودیان و مسیحیان خود را پسران و عزیزان خدا می نامند / یهودیان خدا را بخیل می دانند / یهودیان خدا را فقیر و نیازمند می دانند  و ...

    ادامه »»»
  • دعاهای تاریخ ساز !

    مهندس عبدالعلی بازرگان در قرآن مناجات ها و دعاهائی از پیامبران نقل شده که اجابت و تحقق آنها تأثیراتی متحول کننده در زمان حال یا آینده داشته است. به طوریکه چنین به نظر می­رسد تاریخ را اراده و خواست این برگزیدگان رقم زده است. البته درخواستهائی همچون ندای نوح (ع) برای نجات پسرش، از آنجائیکه منطبق با مشیت الهی و حق نبوده، اجابت نشده است.

    ادامه »»»
  • امانت های فراموش شده!

    عمروخالد/ مترجم:سميّه اسکندري فر نگهداري امانت هاي بزرگ  وواضح کاري کاري آسا ن است?اما امانت هاي فراموش شده اي نيز و جود دارد که به خاطرفراواني ?فراموش کرده ايم که آنها نيز امانت بوده اند.اول:چيزهايي کوچکي که از ديگران گرفته ايم وهنوز...چيزهاي کوچکي که از ديگران گرفته ايم  ولي هنوز آن را پس نداده ايم و آن را فراموش کرده ايم؟

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا