اندیشه

  • رفع خطا و توهم درباره حکم به غیر قرآن

    نويسنده: سالم البهنساوی/مترجم:سالم افسری ابن قیّم مسأله حکم به غیر قرآن را مانند نماز، در ضمن کفر عملی یا معصیت  ذکر کرده است و ان هم به دلیل این که در زمان ابن قیّم منبع قانون و قانون گذاری قرآن و سنّت بود وبر همین اساس اگر کسی بر خلاف قرآن و سنّت حکمی می داد به عنوان قانون گذار در برابر پروردگار به شمار نمی رفت بلکه مانند یک شخص قاضی در نظر گرفته می شد

    ادامه »»»
  • گراهام فولر و نظریه جهان بدون اسلام

    گراهام فولر / مترجم : جليل بهرامي نيا گراهام فولر،دانش آموخته دانشگاه هاروارد سیاستمدار کهنه کار آمریکایی و متخصص مطالعات جهان اسلام و اسلام سیاسی،که حدود ۱۷ سال از دوران خدمتش را در ممالک اسلامی گذرانده است.وي در تازه ترین اثر خود به نام " جهانی بدون اسلام " ،به دفع اتهام تروریسم از اسلام پرداخته و جنگ های دینی و غیر دینی رخ داده در غرب را،که طبعاْ ربطی به اسلام نداشته است

    ادامه »»»
  • جهاد در راه خدا ، شیوه عملی برخورد پیامبر با کفار و منافقین

    نوسنده: ابن قيّم/مترجم:محمود محمودی امام«ابن قیّم»در فصلی از کتاب « زادالمعاد»که آن را « فصلی در مراحل رفتار پیامبر (ص)با کفّار و منافقین از بعثت تا وفات »نامیده است، سیاق جهاد در اسلام را چنین خلاصه می کند:« اوّلین چیزی که خدای تبارک و تعالی به پیامبر (ص) وحی کرد، این بود که با نام پروردگارش که خالق است، به قرائت بپردازد(اشاره به آیات اول سوره ی «علق» )و این ابتدای نبوّت او است

    ادامه »»»
  • جایگاه قرآن و سنّت و تمدنهای دیگر در اندیشه اسلامی

    نويسنده:دکتر محسن عبدالحمید / مترجم:داود ناروئی بدون تردید کتاب و سنت دو منبع اساسی اندیشه ی اسلامی هستند و اندیشه ی اسلامی چون از این دو منبع خدایی برخاسته است، خصلت اسلامی بودن را به دست آورده است. اگر ما در قرآن بیندیشیم، می بینیم جولانگاهی فراخ برای تکاپوی خرد انسانی گشوده است. به ویژه هنگامی که می بینیم...

    ادامه »»»
  • عرصه های شناخت عقل از مصالح در دیدگاه شاطبی

    نویسنده:احمد ریسونی  /مترجمان: سید حسن اسلامی- سید محمد علی ابهری پیش از ذکر این عرصه ها سزاوار است که خاطر نشان سازیم مقصود ما از عقل، تمامی قوای ادراکی موجود برای انسان است، اعم از آ«چه که فطرت یا شناخت یا فکر و یا ... نامیده شود، همراه با شناختی که این توانایی­ها برای او ایجاد می­نماید، در هر قلمرو و از هر رشته ای.در آنچه در پی می­آید به بارزترین عرصه های عقل در ادراک و تشخیص مصالح و…

    ادامه »»»
  • موانع و بهانه های سر راه تعقل و تفکر صحیح

    نويسنده: عباس محمود عقاد /مترجم: محمد رضا عطايي كار كردن بر طبق عقل و خرد،‌يكي از اوامر الهي است، بنابراين درست نيست كه انسان،‌عقل و خردش را به خاطر رضاي مخلوقي چون خود، و يا ترس از او،‌به كار بيندازد، هر چند كه اين مخلوق مورد توجه دسته اي از مردم باشد و گروه هايي اطراف او گرفته باشند و نسل هاي بعد،‌پي در پي از او پيروي كنند.

    ادامه »»»
  • پیدایش فکر اسلامی و عوامل آن

    استاد محمد غزالی معاصر /مترجم:محمد محقق از آنجایی که فکر اسلامی ره‌آورد عقلی انسان مسلمان است، فکر اسلامی در مجموع خودش، پس از نزول قرآن و وضوح یافتن سنن، پا به عرضة وجود نهاده است. عوامل مؤثر در پیدایش آن در طبیعت نصوص قرآنی و ارزیابی احادیث از نظر سند، خلاصه نمی‌شود...

    ادامه »»»
  • تحلیلی بر حدیث ذبح و آیه ی شمشیر!

    نویسنده: سالم البهنساوی / مترجم: سالم افسری برخی به اين حديث و آيه استدلال کرده و ادعای خود را با این حقیقت که علمای معاصر جهاد در راه خدا را به باد فراموشی سپرده اند یا اینکه آن ها می دانند تنها راه بازیابی سرافرازی دوباره ی اسلام  جهاد است مورد تأکید قرار داده اند. و با توجه به دو حدیث پیشین استدلال کرده اند

    ادامه »»»
  • سیاست در اندیشه ی امام حسن البنّاء

    نويسنده:جابر رزق / مترجم: محمد جواد حجتی البنّاء مفهوم سیاست را چنین تعریف می کند:«من وقتی سخن از «سیاست» می گویم منظورم «مطلق سیاست» است یعنی توجه به شئون داخلی و خارجی امت که به هیچ رو، به «حزب» خاصی وابسته نیست ... » آنگاه می گوید:...

    ادامه »»»
  • سید قطب اندیشه تکفیر را انکار می کند!

    نویسنده: سالم البهنساوی / مترجم: سالم افسری اصول و مبانی کلی اسلام حکم می کند که الفاظ جاهلیت به کار رفته در سخنان سید قطب باید تأویل و تفسیر شوند، به عبارت دیگر اگر الفاظ جاهلیت در ارتباط با مسلمانان به کار رفته باشند مقصود آن است که باید برنامه ها و قوانین وارداتی را که اصل و اساسش جاهلی است

    ادامه »»»
  • فرق میان اسلام و فکر اسلامی

    استاد محمد غزالی معاصر /مترجم:محمد محقق فکر اسلامی معادل خود اسلام نیست، بلکه ره‌آورد عقلی مسلمانانی در راه اسلام و با ملاحظة اصول آن است. اسلام عبارت است از وحی الهی به پیامبرص و کتابش عبارت است از قرآن و آنچه بعد از قرآن قرار می‌گیرد، که سنت‌های ثابت پیامبرص است به عنوان توضیحی بر آنچه نیازمند توضیح بوده است.

    ادامه »»»
  • شبه هایی پیرامون آرای قرضاوی ، مسالمت با یهود و…

    عصام تلیمه/مترجمان:ایوب پوزش و عمرقادری دوستی و مسالمت با یهود ونصاریعدهایکه از شخصیت قرضاوی عیبجویی مینمایند، گمان می کنند که او مسالمت با یهود و نصاری و به طور عموم مسالمت با غیر مسلمانان و به ویژه غیر مسلمان صلح دوست و مسالمت آمیز را صحیح می داند، دین آسمانی تحریف شده ایشان را محترم پنداشته ،آنان را برادر خوانده و معتقد است

    ادامه »»»
  • شورا و اثبات ناسازگاری اسلام و استبداد

    نویسنده: منصور میر احمدی طرح نظریه ی شورا در جریان اصلاح طلبی دینی با چنین هدفی صورت گرفته است. مطالعه ی تاریخچه شکل گیری این جریان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در جهان اسلام، نشان می دهد که اندیشمندان نوگرای مسلمان در اثبات ناسازگاری اسلام و استبداد از برجسته ساختن...

    ادامه »»»
  • شورا و اثبات سازگاری اسلام و دموکراسی

    نویسنده:منصور میراحمدی اگرچه تلاش برای اثبات سازگاری اسلام و دموکراسی، تلاشی دیرپا در تاریخ تفکر اسلامی است، مراجعه به شورا و استفاده از آن برای این هدف، عمدتا" به نیمه دوم قرن بیستم برمی گردد. در حالی که برخی از اندیشمندان مسلمان همچون بن نبی با مراجعه به قرآن و سنت و تأکید بر ...

    ادامه »»»
  • بنیاد گرایی اسلامی (اسلام دین میانه و پیشرفت )

    محمّد سعید عشماوی/مترجم: امیر رضایی این اصطلاح که از بستر فکری و اجتماعی امریکای شمالی وام گرفته شده و به بستر عربی _ اسلام بی قید و شرط انتقال یافته است، تفاوت های مهم بین مسیحیت نخستین و اسلام را _ آن چنان که مسلمانان اولیه می زیستند _ نادیده می کیرد. مسیحیان سه قرن اول، چنانکه خوانش انجیل ها به ما نشان می دهد

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا