حركات و احزاب

  • اخوان المسلمین و ملی گرایی

    امام حسن البناء / مترجم:مصطفی اربابی مردم به ویژه در شرق،گاه با فراخوان میهن دوستی {ملی گرایی}و گاه با فراخوان قوم گرایی اغوا شده اند؛زیرا ملت های شرقی درک می کنندکه غرب با آنها سوء داشته و عزت و کرامت و استقلال شان را لگد مال کرده و به مال و جانشان یورش برده است.ملت شرقی از آتشی که غربیان برافروخته اند؛و آنان را در آن انداخته اند،دردمنداند؛و با تمام توان نیرو،جهاد و صلابت در پی رهایی از آنند.

    ادامه »»»
  • فضایل ویژه ی پیروان اخوان

    فضایل ویژه ی پیروان اخوان دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: عبدالعزیز سلیمی در این مورد تردیدی وجود ندارد که مکتب و سبک تربیتی حسن البنا نقش و تأثیر خود را در اندیشه و خرد و قلوب واخلاق و سلوک آنان بر جای نهاده بود. به طوری که ایشان دارای ویژگی ها و فضایل خاصی شده بودند که علامت مشخصه ی آنان گردیده و به سان آرم و علامتشان در آمده بود.

    ادامه »»»
  • اخوان المسلمین و پیوند برادری

    اخوان المسلمین و پیوند برادری دکتر یوسف قرضاوی / مترجم:عبدالعزیز سلیمی امام حسن البنا از همان آغاز تأسیس جماعت اخوان المسلمین به این موضوع اهمیت می داد. حتی در ضمن اسمی که برای این جماعت انتخاب شده این مفهوم و موضوع وجود دارد؛ زیرا اخوان المسلمین شامل دو معنی مهم و اساسی«اسلام» و «اخوت» است.

    ادامه »»»
  • حماس و فتح در یک نگاه

    حماس و فتح در یک نگاه «حركه المقاومه الاسلاميه» يا حماس سازماني فلسطيني است كه داراي دو بازوي سياسي (به رهبري خالد مشعل) و نظامي (شاخه عزالدين قسام) است. از سال 2007 تا كنون حماس بر غزه حاكميت دارد.

    ادامه »»»
  • جماعت تبلیغ ،جماعتی پرنفوذ و فراگیر

    جماعت تبلیغ ،جماعتی پرنفوذ و فراگیر جماعت تبلیغ ، از پرنفوذترين و فراگيرترين جنبشهاي اسلامي معاصر. در 1305ش / 1926 مولانا محمدمولانا الياس * (متوفي 1323ش / 1944) اين جنبش را به منظور تبليغ اسلام ، از منطقه اي به نام ميوات در نزديکي دهلي آغاز کرد و بتدريج در سراسر هند و بعدها شبه قاره و حتي ساير کشورها گسترش يافت ، به گونه اي که امروزه در جهان شناخته شده است (مسعود، 2000 الف ، ص 3ـ31؛ گابوريو…

    ادامه »»»
  • اسلام و جنبش های اسلامی روسیه

    اسلام و جنبش های اسلامی روسیه دین اسلام به عنوان دینی با قدمت و ریشه های تاریخی كهن و نیز مسلمانان روسیه با جمعیتی قابل توجه - نزدیك به بیست میلیون نفر - منظری را پیش روی همگان قرار داده است كه در آن همه قشرهای مردم روسیه اعم از مقامات، دانشمندان و مردم به اسلام به عنوان یك عامل تعیین كننده در آتیه و سرنوشت روسیه بنگرند. «فدراسیون روسیه» پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همچون دیگر جمهوری‌های استقلال…

    ادامه »»»
  • آشنایی با مؤسسه بین المللی اندیشه اسلامی

    آشنايي با مؤسسه بين المللي انديشه اسلامي مؤسسه بين المللي انديشه اسلامي (iiit) يك مؤسسه خصوصي، غير انتفاعي، دانشگاهي و فرهنگي است كه با مسايل عمومي مربوط به تفكر و انديشه اسلامي در ارتباط است . اين مؤسسه در سال 1981 ميلادي در ايالات متحده آمريكا تاسيس شد و داراي سياسيت هاي محلي ، گرايش هاي حزبي و تعصبات ايدئولوژيكي مستقل مي باشد .

    ادامه »»»
  • رویکردها و راهکارها­ی جماعت دعوت و اصلاح /

    رويكردها و راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح  / حقوق بشر حقوق بشر بي گمان حقوق بشر مهم ترين موضوع انساني قرن بيستم و چالشي بزرگ براي آغاز قرن بيست ويكم است. حقوق بشر جايگاه و هويت انسان جديد در دنياي نوين را معين مي سازد. امروزه بسياري از اعمال، رفتارها، تصميم ها و برنامه ها با ملاك و محك حقوق بشر سنجيده میشود. در واقع حقوق بشر، تجلي جايگاه نويني است كه انسان معاصر براي خويش يافته است.به باور ما،…

    ادامه »»»
  • رویکردها و راهکارها­ی جماعت دعوت و اصلاح /

    رويكردها و راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح / عدالت عدالت تا زما ني كه تمامي شهروندان يك جامعه به دليل محروميت هاي سياسي ، اجتماعي و اقتصادي قادر به مشاركت فعال در آن نباشند، نمي توان به جامعه ي انسانيِ بالنده اي دست يافت . چنين جامعه اي در معرض استثمار اكثريت توسط اقليتي صاحب قدرت و ثروت است . از آنجا كه كنش هاي انساني بر بستري اجتماعي جريان دارند ، تا زماني كه اين بستر فرصت هاي يكساني…

    ادامه »»»
  • رویکردها و راهکارها­ی جماعت دعوت و اصلاح /

    رويكردها و راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح / آزادي آزادي آزادي بهترين و گرامي ترين نياز بشريت است. مراد ما از آزادي شكوفايي توانمندي هاي روح انساني در راستاي ساختن جهاني انساني تر و زيباتر است ؛جهاني كه در آن شاهد كاهش آلام بشري باشيم ؛ جهاني كه در آن بشريت از بردگي فكري، سياسي ، اقتصادي، ... و عقلانيت منفعت طلبانه رها باشد و سرانجام جهاني كه در آن انسا ن ها از زندگي در كنار همديگر احساس آرامش…

    ادامه »»»
  • رویکردها و راهکارها­ی جماعت دعوت و اصلاح /

    رويكردها و راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح / خشونت پرهيز از خشونت « خشونت » به عنوان عنصري روان شناختي و جامعه شناختي، نقش تعيين ،كننده اي در حيات فردي انسان ها و تحولات فكري و تاريخي جوامع ، در طول زمان داشته است و با ورود انسان به دوران مدرن و تغييرِ بينش او در بار ه ي هستي، انسان و جايگاه او در هستي و نيز حقوق و تكاليفي كه دارد ، اين موضوع اهميت مضاعفي يافته است…

    ادامه »»»
  • رویکردها و راهکارها­ی جماعت دعوت و اصلاح /

    رويكردها و راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح / شورا شورا در طول تاريخ زندگي بشر، يكي از بزرگترين موانع رشد، ترقي، وحدت، همبستگي و رفاه انسانها و نيز يكي از بارزترين عوامل ستم بر مردم چه در سطح روابط فردي و اجتماعي و چه در نظامهاي سياسي و اقتصادي، استبداد و خودكامگي بوده است.استبداد در ساده ترين مفهوم، به معني تمركز قدرت اجرا و تصميم گيري و نيز منابع ثروت در دست يك شخص يا يك گروه خاص است؛ به…

    ادامه »»»
  • رویکردها و راهکارها­ی جماعت دعوت و اصلاح /

    رويكردها و راهكارها­ی جماعت دعوت و اصلاح / همبستگي  همبستگي همبستگي،ا حساس تعلق متقابل آگاهانه و ارادي بين افراد ، گروه ها وجوامع است كه ناشي ازمصالح مشترك آن ها و لازمه­ي زندگي جمعي بوده ، در آن هر يك از افراد وگرو ه ها در يك شبكه ي مبادلات متقابل، نيازمند ديگري است.بيگمان انسا ن ها خواهان سعادت هستند و سعادتشان در گرو پيشرفت و دست يابي به آرزوهاي ممكن و معقولشان مي باشد . از طرف ديگر تمام…

    ادامه »»»
  • فتح اروپا توسط اخوان المسلمین ( با بررسی کشو

    فتح اروپا توسط اخوان المسلمين ( با بررسی کشور آلمان ) نويسنده: لورنزو – ويدينو « رویاهای امروز واقعیات فردا هستند » امام شهید حسن البناء اخوان المسلمين بيش از هر جاي ديگري در اروپا، در آلمان قدرت و حضور سياسي يافته اند. سازمان هاي اسلامگرا در ديگر كشورهاي اروپايي اكنون آگاهانه دنباله روي مدل كاري همقطارانشان در آلمان شده اند.اخوان المسلمين از زمان تأسيس آن در سال ۱۹۲۸ زندگي سياسي در خاورميانه را عميقاً تحت تأثير قرار داده است.…

    ادامه »»»
  • آشنائی با جماعت تکفیر و هجرت

    آشنائی با جماعت تكفير و هجرت   يكي از جماعتهاي اسلامي موجود جماعت تكفير و هجرت مي‌باشد كه البته اين نامگذاري ديگران است و آنان خود را جماعت مسلمين مي‌نامند. اين جماعت از جماعتهاي افراطي است؛ خصوصاًدر تكفير افراد گناهكار كه بسيار متأثر از خوارج مي‌باشند. نشأت اين جماعت در زندانهاي مصربود كه پس از آزادي اعضاي جماعت افكارشان منتشر شد خصوصاً در بين دانشجويان ، که در این مقاله به چگونگی شکل گیری آن و افکارش می پردازیم .

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا