سياسي اجتماعي
-
ازداروین تا جسر( ۱)
ازداروین تا جسر( 1) بررسی آراء و اندیشه های داروین و پیروان او ندیم جسر داروین فیلسوف نیست و برخلاف گمان تو نظریه ای فلسفی ارائه نکرده است .او عالم طبیعی بزرگی است که با انتشار کتابش اصل انواع از راه انتخاب طبیعی در سال 1859 پیشرفتی بزرگ در نظریه تکامل پدید آورد . داروین نظریه ای خاص درباره تطور و تکامل ارائه کرد که به آن مکتب دارونیسم اطلاق شده است . اما فیلسوفی که براساس نظریه تطور و…
ادامه »»» -
خلاصه ای از فلسفه ی ادیان
خلاصه ای از فلسفه ی ادیان استاد فرید وجدی دین چیست ؟ اگر برای لحظه ای هم باشد انسان خود را از آثار تمام چیز های که به ارث برده و بر فکر و خیال و عواطف و انگیزه ها و حرکات و سکنات او تسلط شدید دارند جدا نماید و کلیه ی آثار و تصوراتی را که به علت های گونا گون از قبیل محیط زندگی و خانوا ده و جامعه بر صفحه ی ذهنش ثبت گردیده محو کند…
ادامه »»» -
چگونگی اوضاع کسانی که به عالم روحانی اعتقاد
چگونگی اوضاع کسانی که به عالم روحانی اعتقاد ندارند! استاد فرید وجدی مردم از نظر اعتقاد به عالم روحانی و غیر مادی سه دسته اند : دسته اوّل کسانی که علاوه بر اینکه از طریق دلیل و برهان به آن ایمان دارند ، با ذوق عرفانی نیز آن را درک و تصدیق می کنند به این معنی که تنها به اثبات این عالم از طریق دلیل و برهان اکتفا نمی کنند ، بلکه وقتی از طریق استدلال به آن ایمان…
ادامه »»» -
کدام دین افیون ملتهاست؟!
کدام دین افیون ملتهاست؟! اگر دوران حیات بشر را از آن زمان که تاریخ آن را ثبت کرده است از نظر بگذرانیم به راحتی میتوانیم پی ببریم که حوزه ی متافیزیک یا به عبارت درست فلاسفه «ترانس فیزیک» همواره یکی از دلمشغولیهای اصلی انسان بوده است و دین عاملی برای پاسخگویی به این نیاز آدمی بوده که توانسته تا حدود زیادی شکها و پرسشهای او را پاسخ داده ولی خود موجب ایجاد پرسشهای فراوان دیگر شدهاست. مسایل توتم و مقدس…
ادامه »»» -
اسلام و مشارکت در امور عمومی ( شوری و مشورت)
اسلام و مشارکت در امور عمومی ( شوری و مشورت) دکتر محمّد عماره از آنجا که انسان طبیعتاًموجودی اجتماعی است نمی تواند عناصر زندگی خویش را جز در دایره ی ارتباط جمعی و اجتکاعی فراهم بیند .از این رو مشارکت او در اداره ی امور عمومی جامعه ای که در آن به سر می برد شرط مدنیت و نیز اجتماعی بودن او است و تنها راه تعامل او با افراد جامعه است و از طریق آن می تواند برای بهبود…
ادامه »»» -
بررسی مستند نظرات ابن تیمیّه دربارۀ امامان
شواهدي بر بطلان يك افترا جليل بهرامي نيا « بررسي مستند نظرات ابن تيميّه دربارۀ امامان اهل بيت » مي دانيم كه بشر علاوه بر عقل و انصاف،كه دو بال سعادت هستند،قواي غضبيّه و شهويّه هم دارد و اين دو نيز دوشادوش آن دو ، كمابيش در تشخيص ها ،گزينش ها و سنجش هاي بشري،حضور و اثر دارند و با حضور خود، هنرها را مي پوشانند و از دل بر ديده، صد حجاب مي افكنند! اين واقعيّت چنان بي حجاب…
ادامه »»» -
مسلمانان اسپانیا
مسلمانان اسپانیا آبتين اميرى هشت قرن حضور مسلمانان در اروپا، فصلى همراه با هيجان و حماسه در تاريخ تمدن بشر است. تا آنجا كه شايد تاريخ كمتر ملتى به اندازه مسلمانان آندلس (اسپانيا) در اروپا داراى سرنوشتى توام با فراز و نشيب هاى فراوان باشند. آنها در مدت كمى از حضور خود در جنوب اروپا به خلق تمدنى درخشان پرداختند و يكى از بزرگترين قدرت ها را در اروپا ايجاد كردند. اما گذشت زمان به نفع آنها نبود و در…
ادامه »»» -
جنبش مدنی فرهنگیان ایران
جنبش مدنی فرهنگیان ایران عبدالعزيز مولودي یكی از حوزه های فعال جنبش مدنی ایران در حال حاضر، حركت صنفی فرهنگیان در اعتراض به وضعیت معیشتی ،صنفی و فضای نامناسب فكری وكاری آنها در آموزش وپرورش است. اگر تا حدودی جنبش دانشجویی به محاق رفته و عملا با سكوت سنگین خود ، سرشار از گفته ها و ناگفته هاست ؛ اگر حركت صنفی كارگران شركت واحد با سركوب آن به خاموشی گرایید و اگر حركت مدنی زنان در كمپین یك میلیون…
ادامه »»» -
چالش عدالت و ستم
چالش عدالت و ستم دكتر محمّد عماره يكي از سنت هاي هميشگي الهي در فرهنگ و تمدن بشري ، چالش عدالت و ستم در همه ي جوامع و جريان هاي فكري است. هرگاه ستم بر عدالت چيره يابد و ثروت در ميان ثروتمندان دست به دست گردد و فقر و بي چيزي در ميان توده ي مردم تمركز يابد ، نشان آن است كه پايان آباداني تمدن فرا رسيده است و در سراشيبي نابودي و سقوط پا نهاده است .اما…
ادامه »»» -
منشور وحدت اسلامی
منشور وحدت اسلامی دکتر یوسف قرضاوی/ رییس (اتحاد جهانی علمای مسلمین) ترجمه: عبدالعزیز سلیمی دكتر يوسف قرضاوي رئيس "اتحاد جهانی علماي مسلمين" در پاسخ به پرسشی راجع به اسباب اختلاف وپیدایش اشکالاتی در روابط میان فرق و مذاهب اسلامی، بر ضرورت نزديكي و تقارب تمامي مذاهب و گرايش هاي اسلامي تاييد نموده و در شرايط كنوني آن را واجبي شرعي بر شمردند. ایشان همچنین تاکید نمودند که براي به بار نشستن تلاش ها در راستای وحدت و تقریب قرار دادن…
ادامه »»» -
از تئو کراسی تا پلورالیسم ( خدا – مردم –
از تئو كراسي تا پلوراليسم ( خدا – مردم – حاكم ) اشاره :ازجمله شبهاتي كه امروز ه اسلام را بدان متهم ميكنند ، اين است كه گويا اسلام غيرمسلمانان را به حساب نمي آورد و ارزشي براي ديگران قائل نمي باشد. لذا جهت روشن شدن اين موضوع و ردّ اين اتهام ، گفتگوي انجام شده با استاد فرهيخته آقاي عبد الرحمن صديق – كه اين مسئله را به طور شايسته اي تجزيه و تحليل نموده- به فارسي برگردانده ايم…
ادامه »»» -
اسلام مقتدر و دشمنانش « بخوان و قدری بیان
اسلام مقتدر و دشمنانش « بخوان و قدري بيانديش » سخنراني دكتر مهاتير اشاره:دکتر مهاتير محمد نخست وزير سابق مالزي در روزهاي پاياني حکومت خود در دهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان کنفرانس اسلامي سخنراني کرد. اين سخنراني به لحاظ نکات و بازتابهايي که داشت عيناً ارائه مي شود. 1- مردم دنيا چشم به ما دوخته اند مطمئناً 3/1 ميليارد مسلمان ، يک ششم جمعيت جهان ، حتي آنهايي که نسبت به توانايي و اراده ما براي بازيابي و حفظ…
ادامه »»» -
تکافل اجتماعی از دیدگاه اسلام
تکافل اجتماعی از ديدگاه اسلام عبدالله ناصح علوان تعریف تکافل اجتماعی: برای ماده ((کفل)) اشتقاقات بسیار و معانی متعددی وجود دارد که یرخی از آنها عبارتند از : 1- ((کفل)) به معنی دو چندان، و بهره، آمده است ، چنانکه خداوند عزو جل می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ (57/28)ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا بترسید ، و به پیامبر او ایمان آورید،تا خداوند دو بهره از رحمت خویش را…
ادامه »»» -
سوسیالیسم به روایت سه فرهنگ لغت مختلف
سوسیالیسم به روایت سه فرهنگ لغت مختلف نظريهای سياسی اقتصادی يا سيستمی از سازمان اجتماعی مبتنی برمالكيت مشترك يا دولتی ابزار توليد،توزيع و مبادله-هرچند كه همانند سرمايهداری،سوسياليسم نيز شكلهای بسيار و پراكنده به خود میگيرد و يك مفهوم دائما درحال تحول است . اصطلاح واقعی"سوسياليسم"اولين باردراوايل دههی1830توسط طرفداران اون در انگلستان و طرفداران سن سيمون در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت.در اواسط قرن نوزدهم،كلمهی سوسياليسم برای اشاره به رشتهی وسيعی ازانديشههای اصلاح طلبانه و انقلابی درانگلستان،اروپا وايالات متحده استفاده میشد.
ادامه »»» -
عدالت اجتماعی به مثابه انصاف، بی طرفی و براب
عدالت اجتماعي به مثابه انصاف، بي طرفي و برابري فرصتها 1- مفهوم عدالت در گذر زمان از قديم الايام تاكنون پيرامون عدالت، نظرهاي مختلفي ارائه گرديده است. فيلسوفان، حكيمان، دانشمندان، عالمان علوم انساني و اجتماعي هر كدام قرائت و برداشتي متفاوت از عدالت داشتهاند. هدف اين گفتار بررسي نظريه عدالت جان راولز، يكي از بزرگترين متفكران ليبرال معاصر است كه در باب عدالت سخن گفته است. اما قبل از وارد شدن به نظريه راولز، به برخي از برداشتهاي متداول از…
ادامه »»»