اندیشه

  • منع تبلیغ به جنگ و ترغیب به تنفر نژادی، ملی یا مذهبی

    منع تبلیغ به جنگ و ترغیب به تنفر نژادی، ملی یا مذهبی نویسنده : جوانمیر عبدالهی از جمله مواردی که در اسناد بین المللی حقوق بشر به ویژه میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به عنوان محدودیت بر اجرای حق آزادی بیان معرفی شده است، ممنوعیت هر گونه تبلیغ برای جنگ و هر گونه دعوت (ترغیب) به کینه (تنفر) ملی یا نژادی یا مذهبی که محرک تبعیض یا مخاصمه یا اعمال زور است، می باشد. موارد ممنوعیت مزبور در…

    ادامه »»»
  • اسلام و مکتب های اقتصادی معاصر، سرمایه داری و کمونیسم

    اسلام و مکتب های اقتصادی معاصر، سرمایه داری و کمونیسم نویسنده : دکتر یوسف قرضاوی / مترجم: عبدالعزیز سلیمی از اصول و قواعدی که اقتصاد اسلامی بر آن ها استوار گردیده به این حقیقت پی می بریم که «اقتصاد اسلامی» اقتصادی است که با نظام های اقتصادی متمایل به چپ و راست که آن ها را کمونیسم یا سرمایه داری می نامند و مردم با آن ها آشنایی دارند، بسیار متفاوت است. با هر یکی از آن ها جداگانه تفاوت…

    ادامه »»»
  • جهاد، قتال، عنف و ارهاب بررسی مفهوم و مقایسه آنها

    جهاد، قتال، عنف و ارهاب بررسی مفهوم و مقایسه آنها نویسنده : علی آقا صالحی دین مبین اسلام بین واژه های جهاد، قتال، عنف و ارهاب (ترور و خشونت) تفاوت فاحش قائل است و هر کدام دارای معانی ویژه و احکام خاص خود می باشند که به صورت مجزا به توضیح و تفسیر آن خواهیم پرداخت: الف- جهاد جهاد مصدر باب مفاعله از واژه های (جاهد، یجهد و مجاهده) ساخته شده است و به معنی بذل جهد و بکارگیری تمام…

    ادامه »»»
  • فهم غلط در رابطه با عفو و بخشش خداوند

    فهم غلط در رابطه با عفو و بخشش خداوند نویسنده : امام ابن القیم الجوزیه / مترجم: مهدی مصطفایی بسیاری از انسان های جاهل، به رحمت و عفو کرم خداوند مغرور گشته و امرش را ضایع نموده اند و شدید العقاب بودن خدا را از یاد برده اند و فراموش کرده اند که قوم مجرم و گناهکار را از عذابش ایمنی نیست؛ و کسی که بر عفو خداوند تکیه دارد در حالی که بر گناهان اصرار می ورزد مانند کسی…

    ادامه »»»
  • آیا خشونت سرچشمه دینی دارد؟

    آیا خشونت سرچشمه دینی دارد؟ اسلام به ذاته ندارد عیبی هر چه هست از مسلمانی ماست. گفتگو با ماموستا عبدالعزیز سلیمی، کارشناس مسایل دینی. اسلام دین رحمت است. دین مودت و دوستی نه تحقیر و توهین و خشونت،اما متاسفانه بسیار دیده ایم و شاهد بوده ایم که به اسم اسلام دست به خشونت و تحقیر و توهین و…زده اند.و بخاطر همین کار نسنجیده و نادرست چهره اسلام را در جهان به گونه ای معرفی کرده اند که نشان دهنده وجود…

    ادامه »»»
  • آثار و بازتاب های آزادی

    آثار و بازتاب های آزادی نویسنده : دکتر احمد فلاحی آزادی، آثار و بازتاب هایی را به دنبال دارد که پذیرش آن، بدون پایبندی به این آثار دقیق نخواهد بود. در این جا به برخی از آثار آزادی و وجوه آن اشاره خواهد شد. اصل برائت: در شریعت اسلامی اصل بر مجرم نبودن و خطاکار نبودن است. بر همین اساس برای شهادت و سایر ادله در دعوای کیفری شرایط سختی قرار داده شده است. رسول اکرم (ص) نیز رهایی چندین…

    ادامه »»»
  • نهضت علمی در جهان اسلام؛چالش ها و امید ها

    نهضت علمی در جهان اسلام؛چالش ها و امید ها دکتر مأمون عبدالحلیم وجیه ترجمه:اقبال جهانگیری جنبش های علمی در بیداری و تمدن جوامع بشری،نقش اساسی ایفا می کنند.آنانکه جایگاه صدارت را در علم آموزی تصاحب کنند،پله ها و مراحل پیشرفت را یکی پس از دیگری طی خواهند کرد.هر امتی که مسیر متمایزی در پیش گیرد،بر دیگران امتیاز می یابد و آنکه سکون اختیار کند،در خواب غفلت می ماند و چه راست گفته اند که: جهل چراگاهی است که چرنده اش…

    ادامه »»»
  • روش امام احمد حنبل در استنباط احکام

    روش امام احمد حنبل در استنباط احکام نویسنده : دکتر سالم افسری بنیان گذار مذهب حنبلی امام احمد حنبل است که در سال ۱۶۴ هجری در بغداد به دنیا آمد و کودکی را در همان جا سپری کرد. احمد بن حنبل از کودکی با تقوا و پرهیزگار بود. او پس از آن که قرآن را حفظ کرد و نوشتن را یاد گرفت در سن پانزده سالگی به بررسی و تحقیق درباره علم حدیث پرداخت و در جستجوی احادیث به مکه…

    ادامه »»»
  • چالش عدالت و ستم و تلاش جدید برای تحقق حاکمیت عدالت اسلامی

    چالش عدالت و ستم و تلاش جدید برای تحقق حاکمیت عدالت اسلامی نویسنده: دکتر محمد عماره /مترجم: مجید احمدی   یکی از سنت های همیشگی الهی در فرهنگ و تمدن بشری، چالش عدالت و ستم در جوامع و جریان های فکری است. هر گاه ستم بر عدالت چیره یابد و ثروت در میان ثروتمندان دست به دست گردد و فقر و بی چیزی در میان توده ی مردم تمرکز یابد، نشان آن است که پایان آبادانی تمدن فرا رسیده است…

    ادامه »»»
  • مقایسه سه مکتب فکری در زمینه مقاصد کلی و نصوص جزئی

    مقایسه سه مکتب فکری در زمینه مقاصد کلی و نصوص جزئی نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی /مترجم: محمد آزاد شافعی – سید رضا اسعدی تجزیه و تحلیل سه مکتب فکری در زمینه مقاصد کلی و نصوص جزئی برای فهم شریعت که ما درصدد دستیابی به آن هستیم، اولین گزینه ای که باید بر آن متمرکز شویم آن است که نصوص جزئی را در پرتو مقاصد کلی شریعت فهم نماییم. به گونه ای که جزئیات، حول محور کلیات قرار گیرد و احکام…

    ادامه »»»
  • اسلام و سکولاریسم و تخصص ایشان در تهمت به اسلام

    اسلام و سکولاریسم و تخصص ایشان در تهمت به اسلام نویسنده: استاد محمد غزالی / مترجم: عبدالعزیز سلیمی دکتر«لویس عوض »می نویسد که : « سکولاریسم به معنای آزادی اندیشه و استقلال شخصیت و احترام به حقوق انسان و مردم و حرکت همگام با منطق تمدن است… » من نیز بلافاصله گفتم: اگر به راستی سکولاریسم و علمانی این است پس ما همه سکولار هستیم. اما در ارتباط با نیرنگ ها و بازی با کلمات و عناوین به یاد این…

    ادامه »»»
  • قاعدۀ سد ذرائع و ارتباطش با فقه اولویات

    قاعدۀ سد ذرائع و ارتباطش با فقه اولویات نویسنده : مجدی الهلالی / مترجم: مجتبی دوروزی استاد جمیل بن مبارک می گوید: ذریعه از لحاظ لغوی یعنی وسیله، یا به عنوان وسیله به کار بردن چیزی را؛ برای رسیدن به مقصدی. بنابراین وسیله در حد ذات خود مصلحتی است، اما گاهی همین وسیله به هدفی حرام می انجامد و بدان خاطر از آن منع می شود و این معنی« سد ذرائع » است. و این قاعده ای است که اصولیون…

    ادامه »»»
  • انواع مصالح و تعارض میان مفاسد، و مصالح و ترجیح میانشان

    انواع مصالح و تعارض میان مفاسد، و مصالح و ترجیح میانشان نویسنده: مجدی الهلالی / مترجم: مجتبی دوروزی انواع مصالح بندگان: دکتر وهبه زحیلی می گوید: شریعت اسلامی همچون دیگر ادیان آسمانی محافظت از پنج مطلب را هدف خویش قرار داده که به مقاصد پنج گانه معروفند و عبارتند از: حفظ دین، جان، عقل، نسل و مال. همچنین ابزارها و وسایل محافظت بر این امور برحسب اهمیت و منزلتشان در سه مرتبه جداگانه قرار می گیرند، که این مراتب نزد…

    ادامه »»»
  • نکوهش افراط گرایی و افراط گرایان از سوی حضرت محمد (ص)

    نکوهش افراط گرایی و افراط گرایان از سوی حضرت محمد (ص) نویسنده: سلیمان ملا پیامبر گرامی(ص) با توجه به عنایت های ویژه ای که خداوند منان (جل جلاله) نسبت به ایشان داشت توانست لحظه به لحظه آنچه را که بر سر اصحاب، و امتش خواهد گذشت تا آخرین لحظات آنچه که برای دعوت مبارکش در آخر الزمان پیش می آید پیش بینی کند. از جمله پیشگویی های آن حضرت(ص) مربوط می شود به ظهور پدیده افراط گرایی در دین اسلام…

    ادامه »»»
  • خشونت ، عنف ، ترور و افراط گرایی در اسلام و فرهنگ دعوتگران اسلامی

    خشونت ، عنف ، ترور و افراط گرایی در اسلام و فرهنگ دعوتگران اسلامی نوینسده: سلیمان ملا مفهوم خشونت هرگاه به معاجم لغت و فرهنگ نامه ها مراجعه کنیم می بینیم که خشونت را این گونه تفسیر کرده اند «خشونت» یعنی درشتی، زبری، درشت خویی، تندخویی، مقابل نرمی و لین. «خشونت» با این معانی پذیرفته شده، چون در ادبیات دعوت در اسلام، به ستیز می پردازد و در میان آن و مفاهیم دعوت، تضاد آشکاری وجود دارد که هیچ گاه…

    ادامه »»»
دکمه بازگشت به بالا